Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: bedelaarsbendes  (gelezen 7520 keer)

Offline king of beggars and fleas

• blueke
  • *
bedelaarsbendes
« Gepost op: 20 juni 2005, 21:53:05 »
Je kent het verhaaltje vast ook wel. Bedelaars die zogezegd s avonds worden opgehaald door mensen die deze bedelaars gebruiken om zichzelf te verrijken. Ik heb zelfs al gehoord dat er kinderen uit india worden ontvoerd en opzettelijk afgrijselijk worden verminkt om hun sukkelaarsgehalte en dus hun marktwaarde als bedelaar hier te verhogen.

Het zijn zeer hardnekkige geruchten waar ik zelf echter nog niks van bevestiging heb gehad. Mocht zulks echter waar zijn dan eist het vierde wereld syndicaat hoe dan ook dat er keihard wordt opgetreden tegen deze bendes en dat er werk van gemaakt wordt om ze op te sporen.

Daarom dit topic. Wie informatie kan aanbrengen - getuigenissen en vooral plaatsen waar bedelaars zouden worden opgehaald door sjieke auto s - gelieve dat hier te posten dan aub.
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

• blueke
  • *
RE: bedelaarsbendes
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2005, 18:46:51 »
toevoeging

persoonlijk ga ik ervan uit totdat ik bewijzen van dit soort van praktijken zie dat dit soort verhaaltjes verzinsels zijn die spontaan collectief verzonnen worden en gebruikt worden vanuit een cultureel fasictische onbewuste doctrine door het klootjesvolk om als excuus te kunnen gebruiken om vooral niks aan bedelaars te moeten geven.
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

• blueke
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2005, 22:00:30 »
een thread op zappybaby om in het oog te houden
moest er daar info gepost worden ?

http://www.zappybaby.be/forum_all/index.cfm/fuseaction/thread/CFB/1/TID/2451183/StartRow/1.cfm

Offline Mambo

• blueke
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2005, 23:08:01 »
Persoonlijk heb ik geen bevestiging, maar ik heb o.a. bv in Spanje wel al dingen gezien die ik naar vermoeden toch geraffineerd vond.
Zo kwamen we ergens in een stad als Benidorm of Barcelone op een bepaald moment veel "dove" tegen.
Het volgende deed zich voor, ze hadden een sportzak met gadgets bij zich en kwamen een cafe binnen en gaven alle toeristen een gadget met de tekst "ik ben doof, help me door dit te kopen" Enfin iets in die aard stond daar dus op.
Dat ging razendsnel, cafe binnen en op alle tafels zo een ding leggen en nadien nog eens alle tafels rondgaan om te collecteren.
Een kleine berekening in hoever dat mogelijk was liet me al snel enkele honderduizenden frank per maand vermoeden zo te zien aan de tijd en aantal met een zeer ruwe schatting.
Doofheid kan je makkelijk veinzen vond ik en ze deden een beetje te makkelijk alsof ze echt niks begrepen terwijl echte doven vaak wel een beetje liplezen of uit ervaring iets kunnen opmerken.
Dus zeker weet ik niet, ik denk het echter wel!

En let vooral op van spelletje's op straat zoals "balletje balletje" want het is gegarandeerd een opgezette truc om uw geld te pakken!
Niet doen dus want ze zorgen dat je het balletje ziet liggen en laten u alsnog een laatste kans om in te zetten.
Vanaf dan is het te laat.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2005, 03:12:56 »
http://staop-debout.blogspot.com/

Als ik in Brussel over de Nieuwstraat loop, heb ik echter wel de indruk dat de meeste bedelaars die er zitten op een of andere manier 'professioneel' zijn, hun kinderen meenemen om medelijden te wekken, enz..  
Ik denk dat er zich wel vanalles zal afspelen en dat wordt veroorzaakt door de schrijnende armoede.  De een verkoopt de ander om er zelf een beetje aan over te houden.  
Niet alle bedelaars zijn zo, maar je haalt ze er zo uit.

eva10

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2005, 09:20:32 »
Thekingofbeggarsandflees is een goede organisatie en zeker wat onze direkte omgeving nodig heft!!! Te veel mensen kijken weg zo ze aarmoede in hun eigen land zien.Deze group dus niet! Zo Applaus en steun voor gerechte leven in de EU A.U.B.Maar de verhaal met de 'beddelarmafia' heb ik in Duitsland wel gezien! Ze worden niet met Limosines maar wel met bussen afgehaald!Maar dat heft met OostEuropa (Polen,Tchecheslowakaie 'billiglandjes'effe) en is een  problem voor de echte aarmoede van zwervende mensen met zo goed als niets! Fotos heb ik nu nog niet maar iets kranten uit Duitsland en iederen weet wat ik weet.Niet zo wie Jij wel denkt maar deze verhalen zijn befestigt!

1handclapping

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2005, 19:58:34 »
Ik meen zelfs dat er een uitvoerige reportage aan het fenomeen gewijd is.  Ten einde deze misbruiken de kop in te drukken zou het overigens nuttig zijn indien iedere gemeente behoeftige personen van een avondmaal en een slaapplaats voor de nacht voorzag + hulp om eventueel
de reis te kunnen voortzetten.  Indien zulks het geval is hoeft men bedelaars niet meer van geld te voorzien.  Overigens niets tegen straatmuzikanten ed. dat zijn doorgaans geen uitgebuite sukkelaars.

Il faut cultiver son jardin
(Voltaire)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:25:21 »
oorspronkelijk bericht door Karma

Open vraag:
Enige weken terug (het kan ook reeds enkele maanden zijn) las ik in de krant een interview tussen een journalist en "een bedelaar". De bedelaar ging er prat op dat hij met zijn bedelen heel veel geld verdiende. Er stonden zelfs tips bij die mensen meer geld laten geven (de tips die ik me herinner zijn onderandere het bijhebben van een hond, geen juwelen aanhebben, geen gsm die per ongeluk afgaat, ...). Ook aan de oprit van de autostrade staan er heel dikwijls bedelaars, meestal van allochtone afkomst. Deze laatste komen dan meestal al hinkend of met een stok het wit uit je ogen kijken. Ondertussen heb ik me laten vertellen (of heb ik het gelezen) dat dit meestal geörganiseerde bendes zijn die sukkelaars gebruiken om geld te verdienen. Dit geld moet dan meestal worden afgegeven. Eenmaal zag ik in de stad Gent drie bedelaars die met mismaakte voeten zich met stokken voortsleepten. Toevallig zag ik die drie (daarom is het me dan ook bijgebleven) later op de dag zonder ook maar enige vorm van handicap vrolijk wandelen.
Persoonlijk kennen wij (mijn vrouw en ik) een bedelaar die altijd op dezelfde plaats zat toen we naar de winkel gingen. Uiteindelijk zijn we terug naar huis gegaan om hem een vrij grote som geld te geven (een volle zak met gespaarde munten van 1, 2, 5, 10 en twintig centen). Toevallig zagen we die persoon enkele weken terug op een zondag wandelen en het zag er op dat moment een heel andere persoon uit (let wel, we hebben hem hier zeker niet anders door beoordeeld).
Het maakt echter wel achterdochtig. Hoe onderscheidt men de echte hulpvragende van degene die er alleen maar op uit is om geld af te troggelen?
Karma.

Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:27:06 »
oorspronkelijk bericht door kobaf

de oplossing is heel simpel - geef nooit veel geld - geef hulp in natura ! Als ik zelf geld heb en ik ga in de stad frieten kopen ( ik krijg de frieten nooit op ) dan geef ik de overschot altijd weg aan de eerste de beste bedelaar die ik zie zitten. bedankt hij daarvoor dan weet je dat hij niet echt zo heel hulpbehoevend is. Neemt hij de warme frieten gretig aan dan weet je zeker dat hij echt in nood zit. Eventueel kan je hem dan nadien dan nog altijd geld geven. je kan ook een bedelaar uitnodigen om mee naar de frituur te gaan.

Wat de misvormde kinderen betreft - we hebben daarover een dossier aangelegd. Waarom ? Omdat we zelf ook wel eens zouden willen weten of dit verhaal nu mythe of waarheid is of ergens tussenin. Mensen die arme kinderen op deze manier misbruiken kunnen zich eraan verwachten om het met het vierde wereld syndicaat ferm aan de stok te krijgen. Moest het waar zijn ? wat we dus voorlopig in het midden laten. Moest je info hebben over dit soort zaken dan mag je die zeker doorspelen om aan het dossier toe te voegen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:28:12 »
oorspronkelijk bericht door Karma

Goed idee KOBEF (ik moet nog wennen aan de afkorting). Echter, ik wandel vaak door de stad (lekker lui sluierend) en kan toch moeilijk iedere keer uitnodigen op een zakje friet. Maar ik onthou de tip.
Karma.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:30:18 »
oorpronkelijk bericht door bokkerijder

Ja, in geval van ernstige twijfel geef ik gewoon niks. Of ik stel voor om ergens een sandwich uit te halen. Liefst geen frieten, want dat krijgen die mensen door jou al aangeboden. :smile:

Over misvormde kinderen weet ik niks. HEt gebeurde vroeger wel in India en zo, heb ik al gelezen vroeger. Maar ik weet niet of het waar is.
Moest het waar zijn, dan zal ik persoonlijk vragen om die onverlaten zeker een paar jaar op te sluiten voor ze het land uitvliegen. Armoede is geen excuus om kinderen te verminken. Wel om in verzet te komen tegen de rijken.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2005, 15:53:01 »
Gewoon ter info:
stond vandaag (30/8/05) in de Nederlandse volkskrant:
Uit de volkskrant          
30/08/05

Bedelen in Brussel

ZIJN het in Nederland vaak drugsverslaafden die bedelen, in Brussel wordt vaak gebedeld door kinderen of jonge moeders met een baby op schoot. Het zijn Roma die een illegaal leven in België verkiezen boven een legaal bestaan in Roemenië.
Door Bart Dirks

Zodra twee agenten van de Brusselse politie vanaf het Muntplein de Rue Neu- ve/Nieuwstraat in hartje Brussel inlopen, zet een jonge vrouw een even eenvoudig als effectief waarschuwingssysteem in gang. Ze snelt voor het duo uit en knikt vluchtig naar een meisje dat op haar knieën zit te bedelen. Zij grist een kartonnen bekertje met kleingeld weg en gaat op in de massa. Vijftien meter verder wordt een jonge moeder met haar baby'tje gealarmeerd. Zo gaat het door, over een lengte van tweehonderd meter.
Voordat de agenten de 'Kalverstraat' van Brussel inliepen, zaten er nog, op een steenworp afstand van elkaar, minstens twaalf mensen aan het winkelend publiek om geld te vragen; een man en elf vrouwen, allemaal Roma-zigeuners. Van de vrouwen hadden er liefst acht een zuigeling of peuter op schoot.
Om een aalmoes vragen is  -voor volwassenen -  wettelijk toegestaan in België. Maar minstens de helft van de twaalf bedelaars in de Nieuwstraat is nog minderjarig, om nog maar te zwijgen van de kleine kindjes die ze bij zich hebben. Zielig? 'Een leuk gezicht is het niet, maar het went', vertelt een verkoper van hippe mobiele telefoons over de minderjarige bedelaars voor zijn deur. 'Zolang die kinderen niet pal voor zijn etalage gaan zitten, stuur ik ze niet weg. Ze moeten toch ook eten ?'
Bedelen gebeurt in Brussel opvallend veel, op drukke punten zoals de Nieuwstraat, op de Anspachlaan, bij het Centraal Station en het Zuid-Station. Of bij moskeeën na het drukbezochte vrijdaggebed  -vrouwen doen een hoofddoek om, zodat ze een 'islamitisch' voorkomen krijgen, al zijn naar schatting 60 tot 70 procent van de Roma in Brussel aangesloten bij de Pinkstergemeente.
Ook automobilisten ontkomen niet aan vragende blikken. Bij een druk verkeerslicht in de ochtendspits houdt een man met slechts één been zijn hand op bij de chauffeurs. Op de trap van een metrostation aast een jongen van een jaar of vijftien op een fooi. Hij zit devoot op zijn knieën, één hand op het hart, de ander uitgestrekt naar de passanten.
Om de strategische bedelplekken woedt geregeld een machtstrijd. Soms zijn er bendes die 'taxaties' maken van wat een lucratieve locatie oplevert. Een bedelaar wordt gesommeerd binnen een uur bijvoorbeeld 5 euro 'plaatsgeld' af te staan. 'Zo iemand zorgt er wel voor dat hij binnen het uur die 5 euro heeft, al moet hij het lenen van andere bedelaars', zegt Antoine Galle. Hij werkt bij Diogenes, een organisatie voor straathoekwerk.
Terwijl in Nederlandse steden vaak om geld wordt gevraagd door drugsverslaafden, zijn opvallend veel bedelaars in Brussel Roma - vrouwen. In het Brussels hoofdstedelijk gewest wonen, volgens de schattingen van het regionale integratiecentrum Foyer, tussen de vijf- en zevenduizend Roma. Ze komen vooral uit Roemenië, op grote afstand gevolgd door Bulgarije en het voormalige Joegoslavië. 'Een minderheid van hen bedelt', nuanceert Galle. 'Ze bedelen niet omdat het hun cultuur is, maar simpelweg om te kunnen overleven.'
Sommige  Roma-groepen vinden juist dat bedelen hen ten onrechte in een kwaad daglicht stelt en wijzen die inkomstenbron principieel af. Maar regulier werk is moeilijk te vinden - de officiële werkloosheid in het Brussels hoofdstedelijk gewest ligt boven de 20 procent. Laat staan dat een (semi-)illegaal gemakkelijk aan een vaste baan zou kunnen komen. Zelfs het vinden van een zwart bijbaantje als klusjesman of poetsvrouw is voor de Roma heel moeilijk - die markt wordt in Brussel gedomineerd door de naar schatting twintigduizend Polen.
Veel Roma-mannen melden zich in alle vroegte op de plaatsen waar bouwvakkers worden gerekruteerd voor klussen buiten Brussel, zoals grote, anonieme bouwwerven waar controles van politie en arbeidsinspectie klein zijn; ze spelen accordeon in de metrostellen of proberen 's avonds in cafés en restaurants bloemen te verkopen. Anderen verkopen (uit Frankrijk geïmporteerde) daklozenkranten. Zigeunermeisjes vanaf een jaar of zeven zitten al alleen op een kussentje in de winkelstraten - moeders, tantes of andere verwanten zitten verderop en houden een oogje in het zeil. Minderjarigen mogen weliswaar niet bedelen, maar ze worden evenmin uitgewezen.
'We treden veel op', zegt Florence De Lentdecker van de Brusselse politie. 'Maar repatriëring is doorgaans moeilijk. We kunnen geen mensen uitzetten van wie familieleden zouden achterblijven.' Cijfers over het aantal uitzettingen heeft ze niet voorhanden. 'Maar we dragen dagelijks mensen over aan de vreemdelingendienst.'
Volgens Antoine Galle van Diogenes doen politici geregeld 'ronkende verklaringen' als de bevolking weer eens schande spreekt van de vele kinderbedelaartjes. 'Dan wordt weer eens beloofd om hard op te treden tegen kinderbedelarij. Maar het uitwijzingsbeleid in België is heel chaotisch. Soms is de aanpak hard, vaak ook niet. Illegaal in Brussel verblijven, is nog altijd comfortabeler dan legaal wonen in Boekarest.'
Toch verblijft wel degelijk een aantal Roma ook legaal in Brussel. Zeven - tot achthonderd gezinnen hebben in 2000 gebruik gemaakt van een federale regularisatiecampagne. Maar naar schatting 80 tot 90 procent van de Brusselse Roma heeft geen vaste verblijfsvergunning. Ze vragen politiek asiel aan, maar komen daar niet voor in aanmerking. Daarna spannen ze een beroepsprocedure aan bij de Raad van State. Ze vestigen daarin hun hoop op 'artikel 9.3': een verblijfsvergunning op humanitaire gronden. Al die tijd hebben ze geen recht op een uitkering of kinderbijslag. Maar teruggaan naar Roemenië is geen aantrekkelijk alternatief.
Verhalen over netwerken van mensenhandelaren die bedelaars uitbuiten, duiken zo nu en dan op, maar concrete bewijzen volgen zelden. Als er al van uitbuiting sprake is, zeggen de hulpverleners, dan zijn het vooral de huisjesmelkers die voor veel geld uitgeleefde panden verhuren.
Bedelen met een baby of peuter wordt in de Roma-gemeenschap niet gezien als verwaarlozing van de kinderen, integendeel zelfs. Galle van Diogenes: 'Moeders zijn als de dood het land te worden uitgezet zonder hun kinderen.'
Zo lijkt ook de toekomst van de jongste generatie uitzichtloos. 'De uitdaging is om de Roma te stimuleren hun kinderen in België naar school te sturen', zegt Galle. 'Maar een dag naar school betekent dat ze een dag niet kunnen bedelen. Naar school gaan kóst juist geld. Toch is onderwijs de sleutel tot integratie en ontwikkeling.'
Onder de in hun land van oorsprong gediscrimineerde en genegeerde bevolkingsgroep is een opleiding volgen bepaald niet vanzelfsprekend. In Roemenië doorloopt slechts een op de drie Roma- kinderen de gehele lagere school, en amper 6 procent heeft een diploma op zak van een middelbare schoolopleiding. In de Belgische hoofdstad is het niet veel anders, blijkt uit de studie De Roma van Brussel van integratiecentrum Foyer: geen enkele middelbare school telt een geslaagde Roma- leerling onder de oud-scholieren.
Overleven vandaag is belangrijker dan een mogelijk diploma over enkele jaren. De kritieke leeftijd is 12 tot 14 jaar. Dan worden kinderen volwassenen: de jongens gaan met hun vader mee om het inkomen bij te spekken, de meisjes Ieren hoe ze een huishouden draaiend moeten houden.
'Voor de Roma is een kind heel snel volwassen', zegt Galle. 'Op hun vijftiende trouwen en een gezin stichten, is gebruikelijk. Kinderen krijgen is het symbool van vruchtbaarheid en voorspoed.'
Toch zijn er bescheiden successen. Zo heeft de jeugdbrigade van de Brusselse gemeente Molenbeek heel wat Roma-kinderen naar school gestuurd. De ouders zagen dat aanvankelijk als een financiële aderlating. Maar als ze eenmaal merken dat ze geen keuze hebben - de leerplicht geldt immers ook voor hen - zijn ze vaak ook trots op het feit dat hun kroost naar school gaat. De jeugdbrigade van Molenbeek spreekt liever niet over een 'strijd tegen de kinderbedelarij' maar over een 'strijd vóór schoolgang'.
In de Brusselse Nieuwstraat slaan de twee agenten ter hoogte van warenhuis Inno een zijstraat in. Amper vijf minuten later zitten de man, de elf vrouwen en acht kindjes weer op hun post.

Karma.

"diamanten moeten geslepen worden om te schitteren"

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2005, 22:51:32 »
http://staop-debout.blogspot.com/

Je verhaal over de Roma en over de kinderbedelarij in Brussel kan ik wel bevestigen uit ervaring.  
Ik heb daar weinig aan toe te voegen. Zolang bedelaars niet overdreven opdringerig worden en ook niet de mensen voor de gek houden door handicaps voor te wenden of te veroorzaken bij hun kroost, zitten ze mij niet in de weg.

Vroeger stonden we zelf soms met een gitaar aan de GB in Elsene op de Kroonlaan, richting ULB.  HEt was een van de weinige plekken waar bedelen en straatmuziek getolereerd werd.  Maar er waren zoveel gegadigden voor die plek, dat we soms moesten afspreken met anderen wie er om hoe laat kon komen.  Dat heeft zelfs al tot ruzies onderling geleid.  Ook wij waren immers afhankelijk van de luttele franken die we konden binnenkrijgen, we zaten totaal zonder geld en van je uitkering kon je hoogstens je huur betalen en je vaste kosten, dan bleef er haast niets meer over.  
Als je geld na een week op is, dan ben je wel verplicht om de straat op te trekken met een ouwe gitaar of zo.

• blueke
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 2 september 2005, 08:38:15 »
en hoe komt dat dan dat hier dan toch weer zo breed is begot ??? ( de tekst )

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2005, 23:59:45 »
Citaat van: King of beggars and fleas
en hoe komt dat dan dat hier dan toch weer zo breed is begot ??? ( de tekst )

Geen idee, maar het valt wel op dat het soms smal is en op andere pagina's weer breed;

Offline Dolma

• boefer
Re: bedelaarsbendes
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2006, 11:37:45 »
Die mensen met kinderen...die daar zo hangen...die kinderen zijn gedrogeerd want een kind dat kan niet stilzitten!

trouwens zaterdag zag ik iets in Laken waar ik nog dollig van wordt...zo'n jong ding dat van de markt kwam met een hoop zeker 10 kinderen rond haar die niks droegen. Zij had geen deftig bloesje aan en bij het bukken zag ik alles. Dus de laats aangekomen persoon vers gekocht voor 1 man dus, is de slavin van elk, en moet alle karwijtjers doen ook voor kleinere kinderen. Sorry!
Dolma

guerin

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2006, 13:51:19 »
Je laaste zin snap ik niet goed ,Dolma.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2006, 21:48:40 »
Je laaste zin snap ik niet goed ,Dolma.

Ik vermoed dat het om één of andere vorm van uitbuiting gaat, van slavernij.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23696
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 63
  • Online Ever: 220
  • ( 5 december 2019, 20:15:24)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 10
Total: 11
Google