Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: De armenfolie armenfobieprijs 2005 !  (gelezen 12629 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: De Armenfolie en de armenfobieprijs 2006.
« Reactie #25 Gepost op: 3 januari 2007, 10:19:38 »
tja,pipo ik kan er niks aan doen dat je maatstaf ee, klein-burgelijk krant is  ;D
de nar is mss niet kleinburgerlijk maar wat is de relevantie van de nar ?

niemand leest het

wat niet wordt waargenomen bestaat niet

( ik geloof dat je dat in je boekjes onder hobbes kan terugvinden  ;))
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2007, 10:31:24 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

debbie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2007, 10:42:26 »
een vriend van mij heeft een vrij hoog inkomen als manager en zijn vrouw dopt (een tijdje geleden zonder werk gevallen).
Ja, als je pas werkloos bent krijg je idd nog een werkloosheidsuitkering. Maar dat is alleen in het begin. Het eerste jaar krijg je een bepaald procent van wat je verdiende (met een maximum), het tweede jaar zakt dat al een ferm stuk en het derde jaar verliest men die uitkering helemaal als de partner een inkomen heeft, ongeacht hoe hoog dat inkomen van de partner is.

Dat wil dus ook zeggen dat werklozen eigenlijk niet kunnen samenwonen, omdat dat financieel niet haalbaar is gezien één van beiden zijn uitkering verliest. Ik zat in die situatie toen ik samenwoonde met mijn ex. In het begin had hij nog werk. Ik viel meteen terug op 300 euro (normaal was ik die ook kwijt gespeeld maar omdat ik ik pwa werk deed verloor ik die uitkering niet meteen). Wilde dus zeggen dat ik niet meer zelf kon beslissen wat en wanneer ik iets voor mijn kinderen wilde kopen, ik moest dan immers geld vragen aan mijn partner.

Na een poos werd hij ontslagen en toen moesten we een kiezen tussen twee mogelijkheden.
1. Eén van ons zou gezinshoofd worden en +/- 900 euro dop krijgen, de ander verloor zijn uitkering dan helemaal
2. We konden ook als samenwoonenden zonder gezinslast ingeschreven worden, dan kreeg mijn partner 600 euro en ik 300 euro.

We kozen voor het laatste zodat we beiden uitkeringsgerechtigde werklozen konden blijven. Dat was beter om weer gemakkelijker werk te vinden, omdat men dan in aanmerking bleef komen voor activa-plan ed en ik mocht mijn uitkering niet verliezen omdat ik verder pwa wilde blijven doen. Financieel was er eigenlijk geen verschil tussen beide mogelijkheden, welke keuze we ook maakten het was financieel een ramp. Met twee volwassenen en drie kinderen (twee ervan in het middelbaar) was het onmogelijk om daarmee rond te komen. Met zo'n uitkering heb je niet elke dag te eten. (kleding, medicijnen, schoenen, ed kan je helemaal niet meer kopen)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2007, 11:18:47 »
Citaat
Dat wil dus ook zeggen dat werklozen eigenlijk niet kunnen samenwonen, omdat dat financieel niet haalbaar is gezien één van beiden zijn uitkering verliest.
tenzij een werkloze vrouw die met een docter getrouwd is. Zij kunnen het zich wel permitteren om samen te wonen.

platweg zou je kunnen zeggen dat tegenwoordig alleen de rijken zich een wijf kunnen permitteren

( maar je kan het ook omdraaien natuurlijk en zeggen dat een arme vrouw zich geen vent kan permitteren  :angel: )
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2009, 03:56:01 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: De armenfolie armenfobieprijs 2005 !
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2009, 01:41:56 »
Symbolische ,,Armenfobieprijs'' veroorzaakt opschudding

Uitreiking van eerste symbolische 'Armenfobieprijs' doet gemoederen flink oplaaien

[hide post=25]Het Vierde Wereld Syndicaat heeft gisteren haar eerste ,,Armenfobieprijs'' uitgereikt.
De ,,prijs'' gaat naar Lut Goossens, coördinator van de opleidingen voor ervaringsdeskundigen in armoede. Zij reageert furieus op de actie van het Vierde Wereld Syndicaat. ,,Dit is bedreigend, opruiend en fundamentalistisch'', zegt Goossens. Ze overweegt een klacht in te dienen.

Het Vierde Wereld Syndicaat werd begin dit jaar opgericht door de 33-jarige Thierry Wlazlak, die drie jaar lang dakloos door de straten van Antwerpen zwierf. De ,,armenfolieprijs'', die iemand uit de armoedebestrijding in de bloemetjes zet, ging eerder deze week naar VLD'ster Marleen Van Ouytsel.

Maar de ,,armenfobieprijs'' veroorzaakt heel wat meer ophef. Lut Goossens, aan wie de prijs werd toegekend, is woedend. ,,Hier kan ik niet rustig op reageren. Ik voel me bedreigd en ik pik dit niet!''

,,Onze armenfobieprijs gaat naar Lut Goossens, omdat zij als psychologe zonder enige ervaring met armoede de pretentie heeft in de Vlaamse armoedebestrijding een monopoliepositie te bekleden'', zegt Thierry Wlazlak.

,,Goossens is met haar vzw de Link namelijk de enige die een opleiding tot ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting organiseert. Daardoor wordt een onderscheid gemaakt tussen armen die dankzij Lut Goossens zogezegd netjes hebben leren spreken en armen die zich zogezegd niet kunnen uitdrukken en dus genegeerd mogen worden.''

,,Ik ken meneer Wlazlak en zijn vereniging al iets langer'', reageert Goossens scherp. ,,Ze roepen en tieren, maar uiteindelijk kan je weinig met hen aanvangen. De frustratie zit hen blijkbaar hoog. Dat ze nu een dergelijke prijs overhandigen, vind ik alleen maar griezelig.''

Volgens Goossens trekt het Vierde Wereld Syndicaat het hele verhaal uit de context. ,,Ten eerste ben ik geen psychologe, maar sociaal pedagoge, moeder van vier en grootmoeder van een kleinkind. Ten tweede hebben we met onze vzw helemaal geen monopolie. Als er nog verenigingen zijn die met een gelijkaardig leertraject van start willen gaan, dan hebben ze daar alle mogelijkheden toe. Wat het Vierde Wereld Syndicaat doet, is onrust zaaien en verdeeldheid veroorzaken.''

Lut Goossens is niet van plan het hierbij te laten. ,,Dit is bedreigende en opruiende taal, die aan fundamentalisme doet denken. Ik ga de raad van beheer dan ook voorstellen om bij de politie een klacht in te dienen.''

(dhh)[/hide]

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=gsblrm78

----------------------------------------------------------------------------

een oud artikeltje dat me blijkbaar gans de tijd ontgaan is

allee nu zeg - dan staan we eens in de standaard - en er dan meer dan twee jaar zelf niks eens van weten  :P
« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 22:12:00 by Twan »

leden
  • Totaal aantal leden: 466
  • Latest: jrnr601
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 8
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 10