Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: de ronde tafel van cindy fransen  (gelezen 12016 keer)

Offline midzomernacht

• VIP
  • blueke
  • *
Re: cindy fransen
« Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2009, 19:58:49 »
En vraag ook waarom ocmw's zich gedragen als scherprechters! Ik heb het meegemaakt dat me een voorschot of lening geweigerd werd wegens allerhande onbenullige redenen.Dit voorschot, dat ik later zou terugbetalen ,was vitaal voor onze overleving. Mijn dochtertje was toen zes. Ik heb maanden voedsel uit het bos moeten gaan plukken, (brandnetels,kastanjes enz.) en ook wel groenten in private tuintjes gestolen om te overleven. Deze bureaucratie is een vorm van kindermishandeling. Ik voelde me voor een executiepeloton.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2009, 20:14:54 »
idd midzomernacht - het ocmw is zowel rechter als partij want vanuit de gemeenteraad is er druk om de begroting in evenwicht te houden maw de partij die je moet uitbetalen moet eveneens beslissen of ze je wilt uitbetalen

bovendien wordt de scheiding der machten ook geschonden want een ocmw is deel vd uitvoerende macht en treed op als rechter, spreekt vonnisen uit die aantasting vd integriteit en zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben

bovendien wordt er langs de andere kant bij de ocmwraad ook veel te veel aan dienstbetoon gedaan - ocmwraadsleden zijn eigenlijk mislukte gemeenteraadsleden die als troostprijs in de ocmwraad mogen gaan zetelen - idem voor de ocmw voorzitter - dat is iemand die niet genoeg stemmen had om schepen te worden

kortom genoeg kritiek op het ocmw die ik zo uit mijn duim kan zuigen en tenzij mij de tijd brutaal wordt afgepakt zal ik die opmerking aangaande het ocmw als rechter dus zeker en vast maken

vragen denk ik niet dat ik ga stellen want als je dat doet dan lullen die politiekers weer vijf minuten van onze tijd weg in hun antwoord
« Laatst bewerkt op: 1 april 2009, 10:55:14 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #27 Gepost op: 27 maart 2009, 20:22:43 »
pervers is het gewoon - ze worden dan bovendien zelfs nog betaald om te beslissen of jij mag blijven leven of niet - dat geld zou men beter gewoon meteen in het basisinkomenfonds steken

Offline midzomernacht

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 27 maart 2009, 20:37:35 »
Overigens heb ik de indruk bij elke verkiezing dat er telkens heftig wordt gevochten om een mandaat te hebben bij dat ocmw. Zou daar een goede verdienste aan hangen ?
Heb trouwens terug een schorsing (rva) aan mijn broek, en mijn kastanjes van vorige herfst zijn op. Ben babyboomer, uitgebraakt door mijn leeftijdgenootjes, bezit niks anders dan een cello, verf en schildersezel, een hond en drie katten en een dochter die nog studeert.Ben best wel gelukkig. Ik heb veel bewondering voor wat je doet.

Offline cookie

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 27 maart 2009, 20:40:29 »
Ik ga in elk geval wel... baat het niet, dan schaadt het niet...

Offline cookie

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2009, 20:42:13 »
Overigens heb ik de indruk bij elke verkiezing dat er telkens heftig wordt gevochten om een mandaat te hebben bij dat ocmw. Zou daar een goede verdienste aan hangen ?
Heb trouwens terug een schorsing (rva) aan mijn broek, en mijn kastanjes van vorige herfst zijn op. Ben babyboomer, uitgebraakt door mijn leeftijdgenootjes, bezit niks anders dan een cello, verf en schildersezel, een hond en drie katten en een dochter die nog studeert.Ben best wel gelukkig. Ik heb veel bewondering voor wat je doet.
Ja er hangt een vergoeding aan vast, maar zo énorm is die nu ook weer niet... Zitpenningen zijn wel variabel naargelang het aantal inwoners een gemeente heeft.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2009, 20:43:13 »
hey babyboomer er zitten nog babyboomers in het vws hoor en zelfs in het bestuur ;D k weet best wel dat er ook uitzonderingen zijn uiteraard

zo veel brengt dat nu ook weer niet op in die ocmwraad zitten - voor de poen moeten ze het niet doen maar ze doen het allemaal met de bedoeling om later in de echte politiek wel echte poen te kunnen gaan scheppen natuurlijk en de meesten doen het ook dik tegen hun goesting

enne uw schorsing kunnen we mss eens in de chat hier bespreken om te zien of er nog iets aan te doen valt mss - ge vind de chat in ieder geval langs deze link http://forum.vierdewereldsyndicaat.org/chat
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 21:06:16 by kobaf »

Offline midzomernacht

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 27 maart 2009, 21:22:33 »
Ik wacht nog op de uitspraak van de arbeidsrechtbank. Zat tijdens de zomer onverwacht 6 weken zonder uitkering .Indien ik de zaak verlies zal ik die "voorwaardelijke sanctie"= nog 10 weken zonder uitkering, ook moeten kunnen overbruggen.De zaak is al twee keer voorgekomen.
De laatste zitting,een paar weken geleden, was ik niet aanwezig, en was er blijkbaar nog iets niet duidelijk voor de rechter.De zaak is op de rol geplaatst, wat dat ook moge betekenen.
De oorzaak van de schorsing was een onschuldig misverstand tussen mij en het VDAB :
het ging over de locatie van een potentiele werkgever, een situatie die menselijk gezien had kunnen voorkomen worden door een kleine rechtzetting, in de zin van :oh , dit heb je even verkeerd begrepen, de werklocatie bevindt zich ginds....OK, geen probleem dan, zal solliciteren,
bedankt voor de informatie en groetjes.....

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #33 Gepost op: 27 maart 2009, 21:25:54 »
de rol is gewoon een duur gerechtelijk woord voor wachtlijst - van die woorden worden gebruikt om te zorgen dat de bevolking niks begrijpt van t gerecht en om zo te zorgen dat advocaten poen kunnen blijven scheppen op de kap van geintimideerde mensen ( aldus prof boudewijn boeckaert )

ps ik heb ook nog zo n zaak bij de arbeidsrechtbank op de rol staan
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 21:27:25 by kobaf »

Offline midzomernacht

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 1 april 2009, 00:02:43 »
moet wel een hele lange rol zijn. Ondertussen heb ik de tandarts al moeten afbellen voor een dringende (lees: dure) behandeling ,omdat ik niet weet of ik zelfs maar de beginfase ga kunnen betalen.Gretver...
Hopelijk is alles goed verlopen op dat symposium, en heb je luid en klaar uw gedacht kunnen zeggen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: de ronde tafel van cindy fransen
« Reactie #35 Gepost op: 1 april 2009, 15:02:12 »
ik had met strider afgesproken om 11h in het centraal station en om tien voor 11 hebben we mekaar dan voor t eerst irl ontmoet.

vandaar zijn we dan te voet naar de wetstraat 89 gegaan en daar was direct duidelijk waar we moesten zijn

we werden vriendelijk ontvangen hoewel we ietsje te vroeg waren - ik moet eerlijk zeggen dat ik mij tijdens het eten tussen die tjeven niet onmiddelijk op mijn gemak voelde maar dit is later wel grotendeels onterecht gebleken

er waren ook drie opgeleidde ervaringsdeskundigen aanwezig waarvan twee werkzaam bij het vlaams netwerk en één bij het ocmw.

verder waren er mensen van caw-s, een paar ocmwraadsleden - en nog professionelen werkzaam in zg verenigingen waarin armen het woord nemen

grote afwezige op de ronde tafel vd armoede was de minister veerle heeren die haar kat gestuurd had ( hoewel dat eigenlijk een kater was maar soit ). Blijkbaar is armoedebestrijding voor onze nieuwe vlaamse minister van welzijn die nu sinds kort inge vervotte vervangt aldus zeker geen prioriteit. Volgens mij had inge vervotte daar wel in eigen persoon aanwezig geweest moest ze nog minister geweest zijn.

nadat er broodjes gegeten waren en een sapje gedronken begon de inleiding van mevr franssen. Hierin werd zoals ik verwacht had vooral het ocmw belicht als de voornaamste peiler vd overheid om op locaal vlak aan armoedebestrijding te doen. Er werd gewoon uitgelegd wat de taken van het ocmw zijn - wat hun opgelegde taken zijn, en welke hun mogelijke taken zijn en ook welke hun mogelijkheden zijn om eigen intitiatieven te nemen - kort samen gevat komt het erop neer dat het ocmw een aantal dingen moet doen maar dat ze buiten dat quasie gelijk wat kunnen doen. zo moet het ocmw bvb onder bepaalde voorwaarden een leefloon uitkeren maar niks houdt een ocmw bvb tegen om dit leefloon ( op eigen kosten weliswaar ) locaal te verhogen - het overzicht dat gegeven werd was neutraal en op zich nog wel eens interessant om nog eens te horen.

Vervolgens kwam piet ( ik ben zijn achternaam helaas vergeten ) aan het woord van de vlaamse vereniging voor steden en gemeenten. Mijn nekharen rezen ten berde toen hij stelde dat de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen een beslissing van de ocmw-raad voor de armen een troef was - maar voor de rest stelde hij wel grotendeels zaken waar we met vws bij kunnen aansluiten. Oa had hij kritiek op het feit dat de ocmw s slechts 50 percent vd leeflonen terug kunnen vorderen van de federale overheid en pleitte hij ervoor om hier 100 percent van te maken en hoonde hij het feit dat 50 percent dus betaald moest worden door de locale belastingbetaler terwijl solidariteit idd iets is dat je best op een zo hoog mogelijk niveau moet organiseren. Je kan dat vergelijken met een verzekering eigenlijk - hoe meer klanten een verzekeringsmaatschappij heeft hoe lager haar tarieven kunnen zijn.

Reeds veel eerder dan het vvsg wees het vws hier trouwens op - onze mening daarover kan  hier gevonden worden- we communiceerden hier destijds trouwens ook over met het vvsg - en bewijzen kan ik zoiets niet maar het lijkt me plausibel dat daar toen toch iets van is blijven hangen.

Dan kwam Erik Goubin, aan het woord - ook zijn woord was niet oninteressant - maar ik kom er later uitgebreid op terug gezien ons normaal gezien de schriftelijke versie van zijn pleidooi nog wordt opgestuurd één dezer dagen. Erik Goubin wees er oa op dat men de spontane onderlinge solidariteit tss armen moet trachten bevorderen. Wat zeker waar is maar hij realiseerde zich blijkbaar niet dat men in de eerste plaats ook moet ophouden met deze tegen te houden door samenhokkende uitkeringstrekkers te straffen met verlaging van hun inkomen.

En dan volgde het debat van een half uurke in de zaal.

wat dat debat betreft moet ik in de eerste plaats terugkomen op de eerdere kritiek van tjones hier - er zaten in totaal een 40 a 50 mensen in de zaal - daarvan zijn er in totaal hooguit een stuk of 6-7 aan het woord kunnen komen. Ik ben vrij zeker dat het vws van alle sprekers het langste gesproken heeft maar toch ben ik nog geen tiende kwijtgeraakt van wat ik graag kwijt was geweest. om een boodschap goed te kunnen overbrengen moet je dat verdomme op je gemak kunnen doen ( en niet onder tijdsdruk dus ) - deze kritiek heb ik na afloop daarom natuurlijk ook overgemaakt aan cindy franssen mbt eventuele volgende edities vd ronde tafel.

Het was de ervaringsdeskundige die werkzaam is bij een ocmw die de spits afbeet en de eerste opmerking maakte en hij wees erop dat zijn ocmw danig overbevraagd is - en dat de maatschappelijk assistenten vooral de laatste tijd teveel dossiers hebben en dat dit niet anders kan dan de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang brengen.

aansluitend op deze opmerking heb ik dan toegevoegd dat dit oa mee komt door de activering van het zoekgedrag naar werk van frank vanden broecke waardoor reeds minstens 10000 mensen geschorst werden van werkloosheidsuitkering en aldus naar het ocmw gedreven werden.

verder ben ik in de loop van het debat nog hetvolgende kwijtgeraakt

- dat de beroepsmogelijkheid tegen een beslissing van het ocmw hoegenaamd geen troef is, dat de meeste armen hiervan geen gebruik maken wegens begrijpelijk wantrouwen in justitie. Dat ikzelf ook beroepsprocedures heb gehad tegen een schorsing van leefloon - dat dit acht maanden duurde voor dit voorkwam en de vraag gesteld waar zo iemand die wacht op zo n beroep dan intussen van moet leven. Dat zo iemand dan zijn huur niet meer kan betalen en tegen dat het beroep voorkomt dus dakloos is en geen adres meer heeft waar hij de uitnodiging van de rechtbank nog kan ontvangen :P

- verder heb ik erop gewezen dat we leven in een maatschappij waarin je niet zonder geld kan leven en dat iemand schorsen dus eigenlijk neerkomt op een doodvonnis en dat wie enkel en alleen nog maar verdacht wordt van luiheid dus de doodstraf kan krijgen terwijl marc dutroux deze niet krijgt >:D Daaraan heb ik bovendien nog toegevoegd dat zelfs iemand die lui is en pertinent niet wil werken de doodstraf niet verdient en dat we op dat vlak in onze maatschappij de beschaving dus nog moeten ontdekken

voila en nu dat ik het schrijf zie ik eigenlijk zelf pas hoe weinig ik heb kunnen zeggen waarbij ik dan nog eens benadruk dat we van alle sprekers het langste aan het woord geweest zijn - ik heb opzettelijk geen vragen gesteld en alleen opmerkingen gemaakt omdat vragen in een antwoord resulteren dat we meestal toch al kennen en zodoende de spreektijd vd mensen in de zaal onnodig nog verder verkort.

Zoals gewoonlijk op dergelijke evementen hebben we van de gelenheid en de aanwezigheid van een aantal personen gebruik gemaakt om nadien nog links en rechts wat te lobbieen en omgekeerd wordt dat naar ons toe gewoonlijk ook gedaan.

ik weet niet hoe deze meneer zijn naam was maar iemand kwam me dus vragen waar we ingeschakeld waren. Deze persoon kreeg een bits antwoord omdat hij er blijkbaar vanuit ging dat er enkel armen bestaan die zich laten inschakelen door netwerken waar armen het woord in de mond gelegd worden - ik zei dat ik door niks of niemand ingeschakeld ben en mezelf daar beetje ferm te goed voor voelde ook

vervolgens spraken nog twee dames me aan die ook werkten of medewerker waren van een vereniging waar armen het woord in de mond wordt gelegd - ik hernam onze aloude kritiek op het vlaams netwerk en stelde dat dit een ondemocratisch netwerk is gezien de armen er hun eigen bestuur niet eens in mogen kiezen en veelal zelfs niks afweten van bestuursverkiezingen - die ene dame gaf hierin ons gelijk toe de andere was zo n typisch politiek correct jacinta de roeck type dat altijd de mond vol heeft over overleg met de armen maar als het erop aankomt niks van kritiek kon verdragen

ze meende trouwens ook vanalles over mij en het vws te weten hoewel ze ons van haar noch pluim kent - en dus heeft ze nog meer vooroordelen over ons dan de meeste vbers hebben over marokkanen - deze madam was duidelijk geirriteerd door onze aanwezigheid en in de daad dus een duidelijke en ondubbelzinnige tegenstander van democratie en het vrije woord :)

Soit na dit kort potje vlaamsnetwerkbashin wendde ik mij tot piet van het vvsg om hem nog wat meer duiding mee te trachten geven over de beroepsmogelijkheden vd armsten in de praktijk, tegen een beslissing van het ocmw - ik vertelde hem ook dat we het eens zijn met zijn pleidooi voor 100 percent terugvorderbaarheid vd leeflonen bij de federale overheid. Wat dat beroep betreft ging het even wat moeizaam - hij bleef vasthouden aan zijn stelling dat dit een troef was maar toen ik stelde van ok dan gelooft u mij maar niet wanneer ik vanuit mijn eigen realiteit getuig en ook suggereerde dat hij eens cijfers moest opzoeken die duidelijk maken tegen hoe weinig percent vd schorsingen er beroep wordt aangetekend scheen hij het uiteindelijk toch te begrijpen. Ik wees er oa ook op dat de meeste armen niet eens weten hoe ze een beroep moeten opstellen - zelfs hoewel dit in wezen heel gemakkelijk is en niets voorstelt - iets dat voor hen dus evident is maar voor de meeste mensen in armoede hoegenaamd niet. Tot slot had ik het met hem ook nog over het referentieadres en dat de meeste ocmw en diensten bevolking dit niet eens kenden en vaak weigeren toe te passen. Hij vroeg me of het hier volgens mij ging om onwil of onkunde. Ik antwoordde dat beiden mogelijk zijn maar dat er wel degelijk ook soms onwil in het spel is die door de locale politiek opgelegd wordt aan de ambtenaars die tenslotte door deze locale poltieke worden aangeworven, benoemd enz enz

Tot slot hadden we dan nog een gesprek met de drie aanwezige ervaringsdeskundigen en met hen zijn we nadien nog iets gaan drinken ook en achteraf gezien vond ik deze informele vergadering tussen pot en pint met lotgenoten van ons nog het interessantste van de ganse dag

behalve met één van hen hadden we irl nog nooit gesproken en het was heel nuttig om ze eens op ons gemak te kunnen vertellen waar het vws zoal voor staat en ook om van hen te kunnen horen wat de evoluties intussen zijn geweest binnen het vlaams netwerk

er zitten intussen zes armen in de raad van bestuur waarvan één zelfs geen opgeleidde ervaringsdeskundige is - verre van dat we nu vinden dat het allemaal in orde is daar - want we willen vooral dat de armen mee dat bestuur kunnen en mogen kiezen - maar we zijn toch blij in zoverre we er met onze acties destijds toe hebben kunnen bijdragen dat de armen nu toch aanzienlijk meer baas zijn kunnen worden van hun/ons netwerk

;)
« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 22:49:08 by Twan »

Offline Strider

• boefer
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: 1 april 2009, 17:45:24 »
Het half uurtje dabat was echt veel te kort en ook dat systeem met die microfoontjes vond ik niet goed, alle microfoons zouden moeten aanstaan zodat je een echt bebat kan voeren en iedereen zou er eentje voor zichzelf moeten hebben.

De broodjes waren wel lekker.  ;D

Hoop en al zijn er een vijftal genodigden kort aan het woord geweest. Kobaf heeft nog het meeste gezegd, ik niks omdat ik het nog niet gewoon ben.

Ik ben weer een ervaring rijker.

Groeten

Strider

Offline midzomernacht

• VIP
  • blueke
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 1 april 2009, 19:07:52 »
Heel bedankt jullie twee ! Dat je de vermetele moed had om te spreken ,en in dat half uurtje toch nog éen en ander hebt kunnen zeggen. Vreesde al dat het gewoon weer een potje paternalisme ging worden. De timing was in elk geval perfect, met de geruchten van schandalig hoge bonussen, het gedrag van de banken, de betoging in Londen, en misschien binnenkort het boek van Jan Béghin dat nog een por in de rug zal geven . Het gaat de goede kant op .

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #38 Gepost op: 1 april 2009, 20:02:07 »
Proficiat om te gaan. Ik heb bijvoorbeeld dat geduld niet om daar een hele dag te gaan zitten, een paar minuutjes te mogen praten en je voor de rest te ergeren aan foute analyses van mensen die nooit arm zijn geweest. Eigenlijk zou er een hele week moeten georganiseerd worden en dan wil ik gerust meegaan.

Offline dolma1

• VIP
  • veteraan
« Reactie #39 Gepost op: 2 april 2009, 16:42:01 »
had ik het iets vroeger geweten, dan was ik er ook geweest maar er stond de kliniek geprogrammeerd.

Praten is goed, maar ik wil liever actie zien. Werken voor mensen of oragnisaties die mensen leeflook weigeren, kan ik niet. Heb ooit eens gewerkt voor zo een bureau die(en ik kende sommige mensen) klanten van een ander verplicht te betalen, met interest voor zichzelf. Als ik dan thuis kwam moest ik vriendelijk blijven tegen degene die moest betalen. Dat spelleke kon ik niet blijven doen.

terloops zeg ik ocmw of zw olv str, die over een mens zijn leven beslissen! Die moeten een slecht geweten hebben.

Zucht
dolma

Offline Strider

• boefer
« Reactie #40 Gepost op: 4 april 2009, 13:45:34 »
Ik denk niet dat vele mensen er wakker gaan van liggen. Er waren wel personen aanwezig die begaan waren met de zaak, maar ja, één individu kan niks veranderen, er moeten er velen zijn.

Strider

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Tommeke
« Reactie #41 Gepost op: 5 april 2009, 10:44:32 »
maar ja, één individu kan niks veranderen, er moeten er velen zijn.
Hangt eigenlijk van het ogenblik af ,want 1 onnozele stem kan effectief een verschil maken.
Ook heb je maar 1 enkel radertje nodig om een ganse complexe constructie in gang te zetten.
 ::)

Offline Strider

• boefer
« Reactie #42 Gepost op: 9 april 2009, 19:48:54 »
Mss wel als dat individu veel macht heeft en dan nog. We zullen zien wat de machtigste man ter wereld gaat bereiken, ik kijk uit naar de resultaten die hij mss zal behalen.

leden
  • Totaal aantal leden: 466
  • Latest: jrnr601
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 8
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 11