Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: de ronde tafel van cindy fransen  (gelezen 12017 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
de ronde tafel van cindy fransen
« Gepost op: 27 maart 2009, 12:28:07 »
From: cindy.franssen@vlaamsparlement.be
To: cindy.franssen@vlaamsparlement.be
Subject: Cindy Franssen (1) tussenkomsten armoede Vlaams parlement (2) uitnodiging 4de rondetafelconferentie armoede
Date: Thu, 26 Mar 2009 18:58:29 +0100

Aan de verenigingen waar armen het woord nemen

Aan de verenigingen en personen die werken aan armoedebestrijding

Geachte mevrouw/heer

Beste

Via deze mail breng ik u graag op de hoogte van mijn parlementaire tussenkomsten die ik de voorbije maanden omtrent armoede heb genomen. Tevens nodig ik u uit op de volgende ronde tafel armoede: ‘Een toegankelijke dienstverlening en een aangepaste communicatie, lokaal vertaald’.

1. Parlementaire tussenkomsten omtrent armoede

Als Vlaams volksvertegenwoordiger volg ik de armoedeproblematiek in het parlement op de voet. Geregeld bevraag ik dan ook onze Vlaamse ministers over de armoedeproblematiek. Graag bezorg ik u, in opvolging van mijn mail van 16 december 2008, een overzicht van mijn parlementair werk omtrent armoede dat ik sindsdien het genomen:

over de oplaadpunten voor budgetmeterkaarten

lees hier de vraag en het antwoord

lees hier de bijlagen (= lijst met oplaadpunten per netbeheerder): bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3 en bijlage 4)

over de stand van zaken omtrent de budgetmeters aardgas

over de middelen van de algemene uitgavenbegroting besteedt aan het armoedebestrijdingsbeleid

over de middelen die elke minister, voor elk van zijn beleidsdomeinen, besteedt aan het armoedebestrijdingsbeleid

lees hier de vraag

lees hier de antwoorden van ministers Heeren, Van Brempt, Peeters, Vandenbroucke, Van Mechelen en Keulen

lees hier de bijhorende bijlagen:

bijlage 1: overzicht middelen/belastinguitgaven per jaar besteed in het kader van het armoedebeleid (Van Mechelen)

bijlage 2: investeringsmiddelen inzake armoedebestrijding (Vandenbroucke)

lees hier de antwoorden van ministers Anciaux en Ceysens

over de betrokkenheid van Vlaanderen bij de opmaak van de interfederale armoedebarometer

lees hier de vraag om uitleg

over de deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen aan BLOSO-sportkampen

over vrijetijdsparticipatie van personen in armoede en de gemeentelijke projecten

over vrijetijdsparticipatie van personen in armoede en de vzw Demos

2. Vierde rondetafel armoede op 31 maart: ‘Een toegankelijke dienstverlening en een aangepast communicatie, lokaal vertaald’

In navolging van onze drie vorige ronde tafels armoede, organiseert Ceder dinsdag 31 maart (van 11.30u tot 14.30u) een vierde ronde tafel.

Na de schets van de armoede in België in cijfers vergeleken met de Nederlandse aanpak, de repliek van het Vlaamse en federale beleidsniveau, het woord van het middenveld en de mensen, komt het lokale niveau aan bod. Het lokale niveau is een belangrijke schakel in het armoedebestrijdingsbeleid. Vinden de mensen hun weg naar de lokale sociale dienstverlening? Hoe kan de toegankelijkheid nog verbeterd worden? Met de juiste aangepaste instrumenten en de juiste communicatie kan een efficiënt beleid gevoerd worden.

Ik hoop u daar allen te mogen ontmoeten.

Klik hier voor meer info, programma en inschrijving

PROGRAMMA

11u30

Ontvangst met broodjes en een drankje

12u00

Inleiding en duiding

12u05

Vinden mensen in armoede de weg naar de sociale dienstverlening en het Sociaal Huis? Wat kunnen en mogen we verwachten van Vlaamse lokale besturen inzake armoedebestrijdingsbeleid?

Vereniging van de Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG)

12u40

Hoe bereik je mensen in armoede? Een goede communicatie kan de toegankelijkheid verbeteren.

Dhr E. Goubin, docent en onderzoeker Overheidscommunicatie, KHM

13u15: Debat met de zaal

o.l.v. Cindy Franssen, Vlaams volksvertegenwoordiger

13u45 - 14u00: Afsluitend, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Veerle Heeren

Met vriendelijke groeten

Cindy Franssen

Cindy Franssen

Vlaams Volksvertegenwoordiger

www.cindyfranssen.be

Privé

Graaf Van Landaststraat 35

9700 Oudenaarde

(t) 055 38 50 68

(m) 0486 36 54 66

cindy.franssen@skynet.be

Kantoor

HVV - Leuvenseweg 86

1011 Brussel

(t) 02 552 43 10

(f) 02 552 44 97

cindy.franssen@vlaamsparlement.be

----------------------------------------------------------------

op het eerste gezicht lijkt deze madam wel goei bedoelingen te hebben maar laten we niet voorbarig zijn - noch in dit toe te juichen, noch in haar af te breken - vandaar dit topic over haar om haar en haar initiatief eens verder onder de loep te nemen

de inschrijvingen voor de rondetafelconferentie moesten trouwens gisteren binnen zijn en ik kreeg de mail vandaag pas toe - los vd echte bedoelingen van cindy en haar visies lijkt het me geen kwaad te kunnen om er toch heen te gaan
« Laatst bewerkt op: 1 april 2009, 11:00:19 by kobaf »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: cindy fransen
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2009, 12:48:26 »
na de middagpauze zal ik haar eens opbellen om te zien hoe ze reageert op het feit dat de bekendste armoedebestrijdingsorganisatie op het internet hier weeral te laat en via via ipv rechtstreeks van op de hoogte werd gesteld
« Laatst bewerkt op: 1 april 2009, 10:49:13 by kobaf »

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2009, 12:51:05 »
Het is een studie rond....betekent dus allemaal afgestudeerde 'goedbedoelende' zieltjes die zichzelf superieur genoeg vinden om het probleem op te lossen en armen te helpen terwijl ze eerst en vooral zichzelf eens moeten behelpen. Mensen helpen uit medelijden is de slechtste drijfveer die er bestaat.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2009, 12:52:37 »
zal wss zo zijn idd kameleon maar dan kunnen wij dat daar gaan zeggen he wat ge hier nu zegt - hier hoort "niemand" het en als we dat daar gaan zeggen dan wel

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2009, 12:54:20 »
de vragen en antwoorden zal ik hier ook posten

het zijn vooral deze parlementaire vragen van haar die mij boeien - zeker degeen die ze aan frank vdb stelde

in ieder geval is dat meer dan een studie

wanneer een volksvertegenwoordiger een minister een vraag stelt dan moet hij antwoorden en cindy is bij mijn weten de eerste die van dat recht van haar gebruik maakt om vragen te stellen aangaande armoede
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 12:56:35 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2009, 12:58:33 »
en een org zoals wij kan een parlementslid aanspreken om via haar zo vragen te kunnen stellen aan de minister waarop hij dan moet antwoorden terwijl onze rechtstreekse vragen genegeerd mogen worden

en ik heb een paar heel lastige vraagjes voor een paar beleidsmensen - vraagjes waarop ze niet gaan kunnen antwoorden - tenzij door toe te geven dat ze de armen bewust "aan het zoeken" zijn

we zullen zien of ze deze vragen wil/durft stellen
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 19:22:53 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2009, 13:00:05 »
de vraag bvb met welke middelen een geschorste werkloze nog kan gaan soliciteren

waarvan hij zijn huishuur moet betalen

enz enz

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2009, 13:01:33 »
Maar ik lees bijvoorbeeld al verschillende projecten over integratie. Terwijl ze ons er eerst uitgooien.
Waar je echt welkom bent moet je niet integreren. Ze willen gewoon weer dat wij ons naar hen schikken.
Zij zijn het ideaal.

Ik zou eerder naar ginder gaan, ons voordoen als professors of een andere authoriteit op vlak van armoedebestrijding.
Een tekst aframmelen van 30 minuten en dan eindigen met 'bedankt om te luisteren, naam zeggen, al .... jaar werkloos  ;D

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2009, 13:04:37 »
er zijn twee zaken die op zich niks met mekaar te maken hebben tenzij het mij niet volledig duidelijk is

er is de ronde tafel conferentie en er zijn haar parlementaire vragen

vooral dat laatste boeit mij

we kennen de inhoud er nog niet van - laten we niet hetzelfde zijn als zij - en deze vragen en antwoorden inhoudelijk bekijken en inhoudelijk analyseren en bekritiseren en dan pas kijken naar wie de vragen stelde en beantwoordde

ik zal ze vanmiddag hier posten

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2009, 13:12:09 »

Politiek is durven kiezen voor de moeilijke weg om het positieve verschil te maken.

Politiek is aan lange termijn denken doen. Het is ervoor zorgen dat de toekomst van onze erfgenamen verzekerd blijft.

Politiek moet eerlijk zijn en mag geen persoonlijke zelfbediening zijn. Het is een tijdsinvestering en geen bijverdienste. Het is een kwestie van je dossiers grondig te kennen.

Politiek is de verantwoordelijkheid opnemen voor een betere samenleving.

Politiek en sociaal engagement zijn voor mij een maatschappelijke roeping. Ik geloof in de mogelijkheid om een beleid mee te helpen sturen in een bepaalde richting. En daar zit mijn politieke gedrevenheid.

Politiek geeft mij de kans om mee te helpen sleutelen aan onze samenleving. Het is de vrijheid en ruimte creëren voor mensen die verantwoordelijkheid willen nemen en ter zelfde tijd de solidariteit organiseren tussen de mensen onderling. Hiervoor moet je de mens centraal stellen, centraal én in harmonie met zijn omgeving en medemensen. De waardigheid van de mens is de ultieme toetssteen van mijn politiek handelen. Het middenveld speelt een belangrijke rol in dit harmonieus geheel, het middenveld appelleert op de medemenselijkheid van ons allen.

Dit is mijn politieke drijfveer en CD&V beantwoordt hier het best aan en is dan ook de leidraad van mijn christen-democratisch engagement.

Persoonlijk put ik mijn energie uit mijn christelijk geloof: “Wie voor de minsten der mijnen iets heeft gedaan, heeft dit voor Mij gedaan” en “Alles wat gij wilt dat de mensen voor u doen, doet dat ook voor hen” zijn woorden die ik steeds indachtig ben.

Cindy Franssen
http://www.cindyfranssen.be/visie

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2009, 13:13:54 »
we zullen eens zien of het holle woorden zijn of gemeende woorden he die ik daar even in vet gezet heb

we zullen het rap weten - wordt vervolgd

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2009, 13:19:10 »
Ik was ook al gaan kijken op haar website. Inderdaad veelbelovend, maar ik heb er nog zo een paar gezien.
Op het einde plooien ze uiteindelijk toch of gaat hun politieke carriere op een dood spoor waar de armen ook weer niets aan hebben.
Soms denk ik dat wij aan Jean-Pierre Van Rossem nog een goede bondgenoot zouden hebben.

http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuws/entertainment/video_jeanpierre-van-rossem-wat-een-snobs-hier-allemaal?id=498678&show_comments=1

Hij is ook rijk geworden op de beurs door de rijken te pakken op hun onverantwoord gedrag.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2009, 13:21:38 »
ik deel je scepsis kameleon - we zullen zien he - ik ken haar van haar nog pluim dus laat ik het voorlopig nog open

vaak worden zo van die mensen ook door de partijen gebruikt om via hun dan te kunnen doen alsof ze zich bvb om armen bekommeren

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2009, 13:23:00 »
enne met vervotte is het volgens mij ook zo - vergeet niet dat ze bovendien ontslag nam he en dus wel consequent bij haar overtuiging is gebleven

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2009, 13:24:14 »
Ik denk dat Vandeurzen ook oprechter is dan dat we allemaal denken.
Yves daarentegen.....

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2009, 13:24:49 »
enne van rossum ja dat dacht ik ook destijds - en daarom heb ik hem toen ook mee het parlement ingestemd - maar daar heeft hij vervolgens geen kloten mee gedaan

Offline kameleon

• dakloze
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2009, 13:28:50 »
Wie heeft er wel al iets gedaan ? Daens misschien, al heel lang geleden ondertussen.
Wie had er allemaal goede bedoelingen ? Honderden.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2009, 13:32:34 »
idd van goeie bedoelingen kunnen wij geen brood bakken

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2009, 14:31:54 »
heb net gebeld en uiteraard was ze er zelf niet maar kreeg ik haar medewerker Bruno Debbaut aan de lijn.

heb uitgelegd dat het vlaams netwerk ons de mails niet doorstuurt en in het vervolg zullen ze ons rechtstreeks uitnodigen

hij benadrukte ook dat we welkom zijn en ook nu op 31 maart ondanks dat we niet op tijd ingeschreven zijn.

ik heb dan geantwoord dat het het einde vd maand is en dat we een zelforganisatie zijn en dat ik dus geen geld heb voor de trein

vraag aan jullie is nu of we dit belangrijk genoeg vinden om er onze kas voor aan te spreken 
« Laatst bewerkt op: 6 december 2016, 22:34:37 by Twan »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2009, 14:39:25 »
hier het programma van deze editie (zie bijlage )

de kans is volgens mij toch vrij groot als we ons nu kunnen laten horen tijdens het debat met de zaal dat wij en andere armen een volgende editie spreektijd op het podium gaan kunnen afpakken van universitairen en andere niet armen

« Laatst bewerkt op: 1 april 2009, 10:51:48 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #20 Gepost op: 27 maart 2009, 14:44:27 »
aah ja en in de mail van szg staat dat de vervoerskosten terug betaald zouden worden - maw het gaat ons niks kosten en dus heb ik niemand zijn toelating nodig om toch te gaan - ik zal dan het rekeningnr vh vws doorgeven daar om het geld terug te storten

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2009, 15:13:29 »
om zeker te zijn heb ik nog eens naar bruno terug gebeld om te vragen of de vervoerskosten worden terugbetaald

die kwam een beetje uit de lucht vallen en verwees me door naar de coordinator van het geheel

daar heb ik dan naar gebeld en die moest het aan haar boekhouder vragen

twee minuten later belde ze terug om te zeggen dat het in orde is en dat onze vervoerskosten zullen worden terugbetaald - hoewel dat normaal niet voorzien is

vervolgens heb ik ook nog eens gevraagd om dit in het vervolg in de uitnodigingen meteen in te bouwen - ook voor de armen vd andere verenigingen dus en er ook op gewezen dat ze zoiets beter niet op het einde van de maand organiseren om dezelfde reden

ze gaf zelf toe dat ze daar niet bij stil gestaan had en dan heb ik geantwoord dat we dan voor we nog maar deelgenomen hebben reeds waardevolle informatie hebben aangebracht - informatie die hen in staat kan stellen om hun doel accurater te bereiken - hun doel dat tenslotte overleg met de armen zelf is - en zo hebben we dan meteen al duidelijk gemaakt wat ze ongeveer te verwachten hebben nu 31 maart  ;D

moesten er nu nog mensen zijn die willen meegaan dan denk ik dat ik dat ook nog wel geregeld krijg - op die manier zouden we bovendien ook eindelijk elkaar eens in t echt kunnen ontmoeten - iets dat er nu bij gebrek aan vervoersmiddelen slechts moeizaam van komt

laat maar weten dus als er nog iemand wil deelnemen 

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2009, 15:50:18 »
Geachte heer,

Uw opmerking over terugbetaling vervoerskosten heb ik zopas via e-mail doorgestuurd aan zowel onze adviseur-Gezin als aan Cindy Franssen, Vlaams Parlementslid.

Uw inschrijving voor dinsdagmiddag hebben wij genoteerd. Indien u mocht vernemen dat uw collega vanuit Leuven ook zou langskomen, dan vernemen wij nog graag zijn naam en eventueel e-mailadres/tel.

Hierna vindt u nogmaals het programma en de wegbeschrijving.

Met vriendelijke groeten en tot dinsdag,

Het cederteam

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
« Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2009, 18:09:56 »
 ;D ;D ;D
Vraag me slechts 1 ding en dat is of een half uurke debat tijd geen "verplicht minimim" is...
30min...,zeg nu zelf ,als je ergens serieus over wilt praten ,dan ben je makkelijk een halve dag kwijt ,enkel nog maar met ideeën aanbrengen.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2009, 19:02:41 »
dat is idd belachelijk weinig ja

heb er intussen ook eens over nagedacht en ik ben van plan om frontaal in de aanval te gaan tegen het ocmw ( dat de zg locale armoedebestrijder is van de overheid )

als zij vragen hoe de werking van het ocmw verbeterd kan worden dan zal ik bvb antwoorden door het overbodig te maken en het leefloon te vervangen door een onvoorwaardelijk basisinkomen

en ook ga k pleiten voor de afschaffing van de voorwaarde voor leefloon om bereid te zijn om te werken uit de ocmw wetgeving

ten eerste omdat de werkbereidheid heel vaak verkeerd wordt ingeschat door die locale pipos en ten tweede omdat zelfs iemand die niet wil werken geen doodstraf verdient gezien marc dutroux ze tenslotte toch ook niet krijgt

iemand schorsen van leefloon is tenslotte iemand schorsen van het recht om te leven in een maatschappij die zo gemaakt is dat je er zonder geld niet meer in kan leven en is dus absoluut not done in een beschaafd land enz enz

wat de rest betreft ga k deze eerste keer een afwachtende en observerende houding aannemen en devolgende keer zullen we dan zien of we dat hetzelfde of anders gaan aanpakken
« Laatst bewerkt op: 1 april 2009, 10:54:48 by kobaf »

leden
  • Totaal aantal leden: 466
  • Latest: jrnr601
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 8
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 5