Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: ex-beroepsmilitairen  (gelezen 3800 keer)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
ex-beroepsmilitairen
« Gepost op: 15 januari 2009, 13:03:52 »
er zijn zo een aantal onderwerpen waar ik meer vragen over krijg in de vws mailbox dan over andere onderwerpen

aan kop staat het referentieadres -dit is het item waarover het vws het meeste klachten en vragen binnenkrijgt

maar op de tweede plaats staan dus beroepsmilitairen die vroeger in duitsland gelegerd waren en die nu terug naar belgie gekomen zijn en allerlei problemen ondervinden omdat ze in duitsland ingeschreven hebben gestaan en eventueel ook een tijd in duitsland nog in de prive hebben gewerkt of er hebben gedopt.

de meeste problemen die ze ondervinden zijn van louter administratieve aard.

We hadden al eens iemand hier die eigenlijk op vervroegd pensioen gezet was door het leger maar die zijn vervroegd pensioen dan moest ontvangen van de rva zonder verplicht te mogen worden om werk te zoeken. maar die dan wel opgeroepen werd om te bewijzen dat hij voldoende naar werk zocht.

een ander persoon waar die we nu proberen helpen krijgt hier zijn dop niet in orde nu omdat ze de papieren van vroeger tewerkstellingen in duitsland niet juist weten te behandelen

als er nog mensen zijn die hierover kunnen meespreken graag hier getuigenissen zodat we deze in één klachtendossier voor het bevoegde ministerie kunnen bundelen. Als veel exberoepsmilitairen na jaren dienst in de vierde wereld gedropt worden dan betekent dit dat dit een groep is waar het vierde wereld syndicaat extra aandacht aan moet besteden. 
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline TurtleTJones

• VIP
  • boefer
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
Re: ex-beroepsmilitairen
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2009, 14:08:09 »
Die klootzakkerij met den RVA om uitbetaalt te worden ,daar kan dus geen enkel mens aan uit.
In feite komt het op volgende neer :
Elke militair die op normaal vervroegd pensioen gesteld wordt (dwz tussen zijn 50ste en zijn 55ste) ,heeft recht op een bijkomende premie.
However....
Door een onderlinge overeenkomst tussen de verschillende ministeries ,heeft dat dus inderdaad tot gevolg dat die mensen die premie ,waar ze dus volledig recht op hebben ,moeten uitbetaalt krijgen via den Dop.

Die premie is eigenlijk niets meer dan de aanvulling tot aan hun volwaardig pensioen ,aangezien het pensioen dat uitbetaald wordt door CDVU niet volwaardig omdat de wettelijke pensioenleeftijd 65jaar bedraagt (voor mannen).
Maar omdat enkel officieren ten allen tijd uitbetaald blijven door Defensie en de categorie BV's en onderofficieren niet ,kan Defensie ,welke dat bedrag eigenlijk dient op te hoesten ,dat niet officieel uitbetalen.

Dus hebben d'r ooit 2 ministers tussen pot en pint een typisch onlogische Belgische zogezegde oplossing gevonden.
Eenieder die recht heeft op die premie zou die uitbetaalt krijgen via tussenkomst van den RVA en uitbetaald door dezelfde instantie als werklozen.
Defensie zou vervolgens het totaal jaarlijks zo uitbetaald bedrag dan via een of ander akkefietje kunnen terugbetalen aan den Dop.

En kijk ,hier wringt inderdaad het schoentje ,want geen enkel individu weet dus hoe dat exact in elkaar zit ,aangezien er geen enkele richtlijn daarover is gepubliceerd waarop ze zich dus kunnen beroepen.
Niet naar de rechthebbenden toe en ook niet naar de verstrekkende  toe.

Hierdoor bekom je dus inderdaad dat die klojo's van den RVA van geen fluit weten ,als je geluk hebt is er 1mens die in de verste verte al wel eens heeft gehoord dat er inderdaad zo iets bestaat en dat er inderdaad nog al mensen hiermee over hunne vloer zijn gekomen ,maar die ook niet weet heeft van hoe of wat.

En dan doen ze natuurlijk enkel datgene wat ze wel kennen ,nm u inschrijven als werkzoekende en u dan doorsturen naar den dop.
Als je daar dan aankomt en je zegt dat je geen interesse hebt om nog te werken omdat je verdomme al op pensioen bent en je gewoon de premie wil hebben waarop je recht hebt ,want die tenslotte een serieus deel van uw pensioen is (seffens meer daarover) ,dan wordt je uitgekafferd en vies bekeken alsof je de grootste leugenaar en profiteur bent.

Pas op he ,als ze hun eigen regels volgen moet je ook niet meer achter werk zoeken en val je onder de regeling voor werklozen ouder dan 50.

Ok, stel nu dat men inderdaad zichzelf zo inschrijft om toch die premie te bekomen ,dan val je dus ook onder alle andere voorwaarden van een werkloze.
Maw : ge moet die dopkaart in orde houden ,ge moogt een max aantal dagen op verlof naar het buitenland en de rest van dien truut (zoals oproepingen voor werk).

Maar ge zijt al op pensioen en dat wil geen van die klojo's snappen.
Ge wilt enkel die premie.
Om u een idee te geven van hoeveel onze Belgische staat zo jaarlijks in zijn zakken steekt :
Mijne nonkel heeft als gepensioneerde 1ste korporaal chef (categorie BV dus) met een volledige 30 jarige loopbaan ocharme netto 1150euro/maand ,uitbetaalt door CDVU.
Zijn volwaardig pensioen ,waar hij recht op heeft en dat dus eigenlijk dient bijgepast te worden middels die premie die den Dop moet uitbetalen bedraagt echter netto iets meer dan 1450euro.
Maar omdat geen mens die ganse miserie in orde krijgt ,verplichten ze hen om dat geld te laten vallen.
Maw : 300euro/maand netto per rechthebbende steekt vadertje staat in zijne zak hierdoor!

Bovendien is uzelf uitschrijven van dien Dop en den RVA al even moeilijk en duurt het nog jaren dat ze u blijven lastig vallen met oproepingen.

Volgend probleem ,die tewerkstelling papieren van de Duitse burgerij.
Dat is dus puur moedwilligheid.
Het zou in principe moeten volstaan om die Duitse papieren voor echt te laten verklaren in de toenmalige woonplaats.
Pas op he ,want daar wringt vaak het schoentje ,hoewel gelegerd en wonend in Duitsland tussen de gewone Duitsers ,waren die woonsten zelf eigenlijk wel Belgisch grondgebied.

Ik weet dat ik nogal simpel van geest ben (lol) ,maak zo moet je vaak die bureaucraten tot inzien brengen.
Of men nu vroeger als Belg ,wonende in Duitsland ,getrouwd met een Duitse ,nog heeft gewerkt of gedopt in Duitsland ,dat zou allemaal geen enkele rol mogen spelen naar nu toe.
Nu is diezelfde Belg ,wonende in Belgie ,werkende of werkzoekende in Belgie en valt hij dus nu onder de normale wetgeving.
Wat die persoon zoveel jaren in Duitsland heeft gedaan ,dat gaat hun grof gezegd gene zak aan.
Dat gaat enkel Financien nog aan.

Laatste onderwerp dan :
Je zou er inderdaad versteld van staan hoeveel ex beroepsmilitairen in de armoede terecht komen.
Meer dan vaak is het leger daar zelf schuld aan.
Ik denk bv aan al die zwaar alcohol verslaafden ,die via de sociale dienst toch in dienst werden gehouden ,zelfs een kamertje toegewezen kregen om in te kunnen wonen ,maar door hun verslaving geen enkel inzicht meer hadden om met geld om te gaan of met eender wat voor papier rompslomp.
Eens op pensioenleeftijd krijgen die dan allemaal nen trap onder hun kont ,recht de straat op en de goot in ,trekt uw plan ,wij hebben u al die jaren een handje boven uw hoofd gehouden ,t'is genoeg geweest.

En zo zijn er echt heel veel hoor ,want of je het nu wil geloven of niet ,of het nu officieel niet langer meer toegelaten is ,alcoholverslaving is voor 80% van de militairen aanvaardbaar en die mensen mag je niet met de vinger wijzen ,die mensen moet je ten aller tijd helpen en vooral ,je moet ervoor zorgen dat het in de doofpot gestoken wordt.

Een 2e categorie van ex beroepsmilitairen die in de armoede terechtkomen zijn bijna allemaal ex BSD-ers ,gescheiden van een Duitste ,waarvan de kindjes ook nog eens bij de vrouw zijn gebleven.
Want voor hen geldt de Duitse wetgeving en bijgevolg pikt zo'n vrouwmens bijna 90% van hun wedde in.
Die hebben amper nog genoeg over om zichzelf elke dag te kunnen inschrijven voor een maaltijd van den troep (welke toch heel prijselijk is ,tegenover je daar zelf voor moet zorgen).
Die moeten ook allemaal via tussenkomst van sociale dienst een kamerke bekomen en die worden nadien ook gewoon op straat gestampt.

En een laatste ,weliswaar kleinere categorie is die waarin oa ik zit.
Nm diegene die de pech hebben om voor hun 50ste om medische redenen op pensioen geplaatst worden en moeten terug vallen op hun pensioentje van het aantal dienstjaren + een aanpassing tot aan het gewaarborgd minimum pensioen.

Voila ,effe uit 1ste hand.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: ex-beroepsmilitairen
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2009, 14:15:29 »
merci voor de duiding turtletjones  ;)
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

leden
  • Totaal aantal leden: 466
  • Latest: jrnr601
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23695
  • Totaal aantal topics: 2655
  • Online Today: 8
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 13