Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Lenen / sparen zonder bank of intrest  (gelezen 1852 keer)

Offline freedomdrummer

• VIP
  • dakloze
Lenen / sparen zonder bank of intrest
« Gepost op: 10 januari 2009, 11:25:26 »
Een Portugese vriend met Afrikaanse roots vertelde me onlangs hoe ze bij hem in de familie sparen zonder bank.

De hele familie doet mee en ieder legt elke maand evenveel geld in een pot.
Om de maand gaat de inhoud van de pot naar iemand anders, en eens de toer gedaan is en iedereeen de pot eens gekregen heeft wordt er besproken hoeveel het maandelijkse spaargeld in de volgende toer zal zijn.

Als je dus een iets grotere som geld nodig hebt en geen geld wil lenen bij een bank of bij één persoon, dan kan je het op die manier misschien wel oplossen. Het enige wat de medespaarders dan moeten zien zitten is dat jij de eerste bent die de inhoud van de pot krijgt. Vanaf de tweede maand ben jij dus al aan het terugbetalen, terwijl de anderen al een maand gespaard hebben door jou geld voor te schieten.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Lenen / sparen zonder bank of intrest
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2009, 14:05:59 »
een vriend van me afkomstig uit somalie heeft me zoiets ook al eens uitgelegd

hij vond ons dom omdat wij nog niet op dat idee gekomen waren - ik heb hem gelijk gegeven
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23696
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 63
  • Online Ever: 220
  • ( 5 december 2019, 20:15:24)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 7
Total: 7

© vierdewereldsyndicaat.org