Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: Over rsz en startleningen?!  (gelezen 3574 keer)

Offline freelife

• blueke
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Over rsz en startleningen?!
« Gepost op: 1 juni 2008, 16:19:21 »
In een zoveelste poging om uit de armtierigheid te kruipen, zijn we weer volop aan het uitzoeken hoe we ons opnieuw als zelfstandige kunnen vestigen.

Het enige struikelblok dat ons nog weerhoud om de stap te wagen is de kwartaalbijdrage voor rsz, die je vanaf het eerste moment zal moeten leggen, ook al heb je nog geen cent te makken.
Die kwartaalbijdrage ligt rond de 600 euro (voor hoofdberoep), je allereerste zorg dus....het allereerste geld dat je zult MOETEN verdienen.

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom ze het zo moeilijk moeten maken met die rsz.  Belastingen geven je uitstel tot 2 jaar en ook BTW moet je pas doorstorten wanneer je deze hebt ontvangen.  Alleen met de rsz moet je de eerste 2 jaar van je zelfstandige aktiviteit op voorhand gaan inschatten wat je verdiensten zullen zijn en een verplicht minimum betalen.  Oh ja, na twee jaar krijg je het eventueel teveel betaalde terug.

Zou het nu niet veel simpeler zijn om die rsz, net zoals met de btw, ook te berekenen volgens het voorbije kwartaal?  Ik bedoel maar, zo moeilijk kan het toch niet zijn om een rsz-aangifte te doen, net zoals je een btw-aangifte doet.

Enfin, we hopen hier een achterdeurtje op te vinden en waarschijnlijk vinden we dat ook, maar wou effe mijn gal hierover spuien.

Over de startlening dan:

Om de struikelblok rsz te overbruggen gedurende het eerste jaar, gingen we kijken naar eventuele financieringen en premies die de overheid aan beginnende zelfstandigen aanbiedt.  Hierbij kwamen we op veel dubbelzinnige, tegenstrijdige en vooral nutteloze toestanden, maar de startlening kaapt toch wel de hoogste prijs weg.

De startlening is volgens de bureaucraatjes :

De startlening is een aantrekkelijke en uiterst soepele formule om zich als zelfstandige te vestigen of om een onderneming op te richten. De lening is bedoeld voor de uitkeringsgerechtigde volledige werklozen, de niet-werkende werkzoekenden ingeschreven sinds ten minste 3 maanden, en de begunstigden van een wachtuitkering of een leefloon.

Laat me eerst en vooral maar zeggen dat ik GEEN lening wil en geen haar op mijn hoofd er ook maar aan denkt om ooit nog een lening aan te gaan.
Nu lijkt zo'n lening best wel aantrekkelijk. Je komt niet rond met je schamele uitkering, droomt van een beter leven en wilt werk uit eigen creatie.  Die lening lijkt wel het beste dat je kan overkomen.

Laten we echter eens dieper op de voorwaarden ingaan :

# € 30.000, op voorwaarde van een eigen inbreng van één vierde, wat eventueel kan worden geleend
#  Looptijd van 5, 7 of 10 jaar, volgens de aard van het project
# 1 à 3 jaar vrijstelling van terugbetaling van kapitaal, volgens de aard van het project
# Vaste rentevoet van 4%
# Verminderde rentevoet van 3% tijdens de eerste twee jaar indien u een begeleiding volgt

Welke werkloze of begunstige van een leefloon heeft in godsnaam 7500 euro liggen?  Is het niet zo dat je wanneer je een leefloon wordt toegekend geen eigen kapitaal mag hebben?  Is het niet zo dat wanneer je 7500 euro zou hebben, je eerst die gaat moeten opleven vooraleer je leefloon krijgt?

Maar goed, je mag het ook gaan lenen!!!???  Dus m.a.w. neem je een tweede lening, die waarschijnlijk qua rentevoet iets hoger zal liggen en waarvan je als werkloze of leefloon 'genieter' bij de bank maar één weg zult vinden.  De weg terug naar buiten.

Hier gaat mijn haar dus van rechtstaan.  Die startlening is niet alleen belachelijk onrealistisch, het is weer eens een klap in het gezicht van vele mensen die al in de miserie zitten en die nog maar eens risico's moeten nemen waar het niet nodig zou moeten zijn.  Is dit hoe de overheid zorg draagt voor zijn middenstanders?  Is dit hoe de overheid werklozen, die zichzelf aan het werk helpen, wil ondersteunen?

Ach, misschien willen we die ondersteuning niet eens.  Het is al meer dan eens bewezen dat steun eigenlijk een verborgen vorm van controle is.  We hebben tenslotte maar één doel, zelfstandig ondernemen, vrij kiezen wat we willen creëren, maar ze moeten het ons wel eventjes gunnen zo nu en dan.

FreeLife

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
Re: Over rsz en startleningen?!
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2008, 04:19:31 »

Welke werkloze of begunstige van een leefloon heeft in godsnaam 7500 euro liggen?  Is het niet zo dat je wanneer je een leefloon wordt toegekend geen eigen kapitaal mag hebben?  Is het niet zo dat wanneer je 7500 euro zou hebben, je eerst die gaat moeten opleven vooraleer je leefloon krijgt?

euhm dat is afgeschaft sinds een tiental jaar toch intussen bijna - vroeger was het bvb ook zo dat je eerst je eigendom moest opleven voor je leefloon kreeg en wat ook was dat was dat je je leefloon moest terug betalen als je nadien een inkomen verworf - maar beide regelingen zijn afgeschaft

al een geluk ergens - anderzijds kan in theorie iemand die 300 eigendommen bezit dop of leefloon trekken - want huurinkomsten worden niet meegeteld door het ocmw - enkel loon uit arbeid of van een andere uitkering
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2008, 04:21:29 »

Welke werkloze of begunstige van een leefloon heeft in godsnaam 7500 euro liggen? 

mattheuseffect inderdaad - wie een lening kan krijgen heeft ze eigenlijk niet nodig - zo n pandjesmelker die ook nog eens leeflloon trekt kan ze uiteraard wel krijgen  ::)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2008, 04:33:30 »

Enfin, we hopen hier een achterdeurtje op te vinden en waarschijnlijk vinden we dat ook, maar wou effe mijn gal hierover spuien.

Over de startlening dan:

voor zover ik weet zijn er drie mogelijkheden

ofwel in het zwart beginnen en proberen de boel te legaliseren eens de zaak draait en hopen dat je daarvoor niet gepakt wordt

of je start onder een vereniging zonder winstoogmerk die je nadien ombouwt tot een rechtspersoon met winstoogmerk - maar dan moet je wel toelating zien te krijgen vd rva als je dopt en kunnen bewijzen met een sluitende boekhouding dat je er geen winst mee maakt ( je kan je zg vrijwillige activiteit ook niet aangeven aan de rva maar dat heeft mij ooit al eens 100000 fr dop terug betalen gekost - terwijl het toen wel degelijk over een activiteit zonder winstoogmerk ging - alleen door mijn administratieve onbekwaamheid kon ik dat niet aantonen )

of je kan als je werkt in bijberoep starten - iets dat ik overweeg wanneer ik bij de post ga werken binnenkort - weer matteuseffect dus want als ik reeds werk heb dan mag ik een zelfstandig bijberoep doen maar als ik niks werk heb dan mag ik niks

in feite ben je als je arm bent wel verplicht om het op deze laatste manier te doen - en dus te gaan werken in loonverband terwijl je eigenlijk een zelfstandige activiteit wil doen

in de middeleeuwen moest je ook een aantal jaren dienst doen voor je het stadsburgerschap en dus de vrijheid om voor jezelf te werken kon verwerven - je moest jezelf van je leenheer vrijkopen - in feite functioneert de rsz als hedendaagse leenheer - wie ze niet kan ophoesten moet loonslaaf of arme luis blijven
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2008, 04:36:00 by kobaf »

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2008, 04:41:00 »
de vzw formule kan interessant zijn

ttz je mag jezelf geen winst uitkeren buiten een vrijwilligersvergoeding van ongeveer max een 1000 euro per jaar

de vzw mag echter wel winst maken zolang die winst binnen de vzw blijft

maar er is een mouw aan te passen

bvb maak je van je woning je clublocaal en dan kan je zo je huishuur wel vd vzw betalen - om te kunnen vergaderen kan je je ijskast met drank vullen - en je kan elke dag of toch regelmatig een barbecue houden voor de leden - enfin je kan jezelf dus wel in natura vergoeden maw maar hoever je hierin kan gaan - daar moet ik je het antwoord schuldig in blijven

neem die laatste raad dus met de nodige reserve  ;)

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2008, 04:42:38 »
aah ja en alles wat ik hier zei is de oude vzw wetgeving indachtig geschreven

een jaar of drie geleden is ze verandert - ik weet niet precies welke invloed dit heeft op de mogelijkheden die ik opnoemde

dus nogmaals de nodige reserve met die raad hier - het blijft allemaal heel vaag en experimenteren op een slap koord of zoiets
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2008, 04:52:15 by kobaf »

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23696
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 63
  • Online Ever: 220
  • ( 5 december 2019, 20:15:24)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 10
Total: 12
Google (2)