Deze website gebruikt cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die we op uw computer plaatsen om uw gebruiksgemak op onze website te verbeteren. We gebruiken sessie cookies en permanente cookies. Dat doen we om uw voorkeurinstellingen te onthouden en om te weten dat u akkoord ging met het gebruik van cookies. Derden op onze website gebruiken mogelijk ook tracking en nog andere cookies. Klik hier voor ons volledig cookiebeleid en meer info over cookies.
Ik ga akkoord met cookies

*

Auteur Topic: ons eigen VWS cooperatief ?  (gelezen 7622 keer)

Offline king of beggars and fleas

• blueke
  • *
ons eigen VWS cooperatief ?
« Gepost op: 23 november 2005, 15:31:13 »
Het is me weeral gelukt om mijn electriciteit betaald te krijgen.

Ttz mijn ouders hebben de opleg die ik moest betalen en niet kon betalen door het feit dat hier de computer het hele jaar heeft aangestaan voor mij betaald. Mijn vader beweerd dat het laten draaien van een computer een ganse dag ongeveer 32 bfr kost - reken dit uit voor een jaar en je komt makkelijk tot een opleg van 500 euro.

Het is nu wel zo dat ik vanaf nu daardoor mijn internet terug zelf terug zal moet betalen. Ik heb ongeveer 150 euro leefgeld per maand en daar moet dus die 40 euro vanaf.

Ik gebruik internet en de computer echter vrijwel hoofdzakelijk voor vws. Dus eigenlijk zijn dat werkingsonkosten.

Subsidies zullen we wss zowieso toch nooit kunnen krijgen en ik vraag me af of het ook niet beter is om zowieso nooit subsidies van de overheid te aanvaarden omwille van onze onafhankelijkheid. Een goei armensyndicaat kan volgens mij niet van de overheid afhankelijk zijn.

Daarom lijkt het me zinvol om te zoeken naar andere manieren om die onkosten te kunnen betalen.

Er zit nogal wat kennis verzameld in het vierde wereld syndicaat. Zo bvb ook op vlak van informatica en computers. Er zijn verschillende manieren om langs het internet geld te verdienen.

Ik hoop dat deze aanzet echt tot iets kan lijden
wat denken jullie hiervan ?

werk zoeken is voor mij hoe dan ook een hopeloze zaak geworden - ik zie alleen nog toekomst als ik op één of andere manier zelf mijn eigen baan zou kunnen maken. Binnen een niet-hierarchisch cooperatief zou dit voor mij perfect zijn.
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline Karma

• boefer
RE: ons eigen VWS cooperatief ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2005, 00:22:30 »
Citaat van: King of beggars and fleas
Het is me weeral gelukt om mijn electriciteit betaald te krijgen.

Ttz mijn ouders hebben de opleg die ik moest betalen en niet kon betalen door het feit dat hier de computer het hele jaar heeft aangestaan voor mij betaald. Mijn vader beweerd dat het laten draaien van een computer een ganse dag ongeveer 32 bfr kost - reken dit uit voor een jaar en je komt makkelijk tot een opleg van 500 euro.

Het is nu wel zo dat ik vanaf nu daardoor mijn internet terug zelf terug zal moet betalen. Ik heb ongeveer 150 euro leefgeld per maand en daar moet dus die 40 euro vanaf.

Ik gebruik internet en de computer echter vrijwel hoofdzakelijk voor vws. Dus eigenlijk zijn dat werkingsonkosten.

Subsidies zullen we wss zowieso toch nooit kunnen krijgen en ik vraag me af of het ook niet beter is om zowieso nooit subsidies van de overheid te aanvaarden omwille van onze onafhankelijkheid. Een goei armensyndicaat kan volgens mij niet van de overheid afhankelijk zijn.

Daarom lijkt het me zinvol om te zoeken naar andere manieren om die onkosten te kunnen betalen.

Er zit nogal wat kennis verzameld in het vierde wereld syndicaat. Zo bvb ook op vlak van informatica en computers. Er zijn verschillende manieren om langs het internet geld te verdienen.

Ik hoop dat deze aanzet echt tot iets kan lijden
wat denken jullie hiervan ?

werk zoeken is voor mij hoe dan ook een hopeloze zaak geworden - ik zie alleen nog toekomst als ik op één of andere manier zelf mijn eigen baan zou kunnen maken. Binnen een niet-hierarchisch cooperatief zou dit voor mij perfect zijn.
ja 'k weet het wel beste, die electriciteitrekening moet men echt wel in de gaten houden wil het niet oplopen, hé.
Dat je eigenlijk op zoek bent naar wat je het beste ligt als toekomstperspectief kan ik alleen maar toejuichen. Eigenlijk doen we dit allemaal in de mate van het mogelijke. En eigenlijk is het mijn vurigste wens hier op één of andere manier (ooit) actief te kunnen participeren voor alle mensen voor wie ik sympathie heb. Eigenlijk denk ik, zou ik hier heel veel voldoening in vinden.
Wat je idee is rond geld verdienen via internet, denk ik dat hier niets op tegen kan zijn (de vraag is er nu eenmaal) en waarom niet eigenlijk zolang het strookt met ons gedachtengoed (wat vws betreft dan). Eigenlijk moet ik zeggen dat ik zo'n ideeen eigenlijk zeer goede ideeen vind.

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2005, 01:08:06 »
Hoe wil je dan precies geld verdienen langs het internet ?  Ik denk dat het toch niet zo simpel zal zijn ?
In ieder geval heb ik er nooit van gehoord. Ik weet wel dat iemand al goedkoop koopjes heeft gedaan op e-bay, maar ik weet niet of je dat kunt rangschikken onder 'geld verdienen'.

Kobaf heeft wel gelijk als hij zegt dat een echt goed syndicaat beter niet afhankelijk wordt gemaakt van overheden en subsidies. Want als dat gebeurt is het snel gedaan met de onafhankelijke koers van dat syndicaat.  

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2005, 01:09:43 »
http://www.denar.be

Ja, sorry, de vorige posting, dat was ik.  Een onafhankelijk syndicaat dus.  

Offline Karma

• boefer
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2005, 20:35:54 »
Rond dat geldverdienen via internet heb ik wel al gehoord (vaag). Het betreft een soort van thuiswerk (voorbeeld typen van teksten) via de computer die dan wordt opgestuurd naar de opdrachtgever. Hoe het echter in zijn haak zit weet ik niet.

"diamanten moeten geslepen worden om te schitteren"

Offline king of beggars and fleas

• blueke
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2005, 01:28:18 »
je kan van sommige firma s geld krijgen door links op je site te zetten. Elke keer dat iemand die op die link klikt ontvang je dan een bepaald bedrag. Ik weet niet of dat zoiets gepast zou zijn op de site van het vierde wereld syndicaat. Hangt er volgens mij vanaf welke reclaam. Coca cola of microsoft of andere symbolen van het kapitalisme horen hier niet echt thuis.

het zien van uw steden doet ons pijn aan de ogen
waarschuwing ! neem de uitlatingen van king of beggars and fleas vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2005, 01:43:01 »
Citaat van: King of beggars and fleas
je kan van sommige firma s geld krijgen door links op je site te zetten. Elke keer dat iemand die op die link klikt ontvang je dan een bepaald bedrag. Ik weet niet of dat zoiets gepast zou zijn op de site van het vierde wereld syndicaat. Hangt er volgens mij vanaf welke reclaam. Coca cola of microsoft of andere symbolen van het kapitalisme horen hier niet echt thuis.

het zien van uw steden doet ons pijn aan de ogen

Mijn gedacht !!!  We gaan onze site niet vergallen met kapitalistische reclames, want dan zou mijn goesting om hier te komen al een stuk kleiner worden.  Ik haat van die flashy reclames die je moet wegklikken en zo.

Bokkerijder

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2005, 01:45:22 »
Citaat van: Karma
Rond dat geldverdienen via internet heb ik wel al gehoord (vaag). Het betreft een soort van thuiswerk (voorbeeld typen van teksten) via de computer die dan wordt opgestuurd naar de opdrachtgever. Hoe het echter in zijn haak zit weet ik niet.

Typen doe ik wel graag.  Als dat mogelijk zou zijn, zou ik het wel eens proberen.  Maar ja, god weet hoeveel bladzijden je dan moet typen om een euro te krijgen.  Het woordje 'thuiswerk' heeft bij mij een wrange bijsmaak.  Zo had je vroeger ook altijd advertenties van bepaalde 'thuiswerkkoningen'.  Die zijn daar stinkend rijk van geworden, maar van de thuiswerkers heb ik nog nooit iets positiefs gehoord.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2005, 23:04:06 »
Sorry dat ik nog niet gereageerd heb. Thuiswerk wordt wel eens gevraagd om thesissen te typen van studenten heb ik me laten vertellen. Het bedrag is afhankelijk van het aantal bladzijden maar iemand die vlot typt kan hier wel iets aan verdienen. Je moet juist opletten dat er niet teveel tabellen in staan want dan ben je eraan voor de moeite.

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2005, 13:01:36 »
Thuiswerken is meestal freelance, dit wil zeggen als zelfstandige in bijberoep. Dat is dan ook : RSZ apart te betalen. meer goede info over thuiswerk vind je op www.nito.be en op www.pajamanation.be en www.markantvzw.be

Geld verdienen via internet lijkt me toch maar iets louche.

Offline Karma

• boefer
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2005, 22:06:55 »
Misschien kunnen degenen die vlot typen hun diensten aanbieden aan de universiteit? Hoeft volgens mij niet ingeschreven te zijn.

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
Re: ons eigen VWS cooperatief ?
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2007, 20:38:15 »
wereldwijd kan men werken via internet bv voor vertaalwerk en programeren ed. Als thuiswerk (telewerken) kan bij bedrijven dan kan men uiteraard dat werk ook doen voor zowat alleman ter wereld. Hoe het zit met RSZ en belastingen weet ik niet, ikzelf heb wat gewerkt in Engeland maar dan gratis zodat die vraag zich niet stelde.

http://www.translatorplanet.com/demo.html

hetzelfde systeem voor programmeurs dat al wat langer actief is en volgens mij tot de baanbrekers behoort

http://www.rentacoder.com/RentACoder/default.asp

Rentacoder is al vele jaren actief en heeft voor zover ik weet een goede reputatie.

Maar zoals gezegd in mijn andere posting was ik op zoek naar de man van het vierde wereldsyndicaat die op het Open Vld congres zaterdag uw zaak goed verdedigd heeft.

Ik zoek contact in verband met de vraag die hij stelde over zelfstandig werken als werkloze

Paul

Basisinkomen schept werk

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2007, 21:13:37 »
wereldwijd kan men werken via internet bv voor vertaalwerk en programeren ed. Als thuiswerk (telewerken) kan bij bedrijven dan kan men uiteraard dat werk ook doen voor zowat alleman ter wereld. Hoe het zit met RSZ en belastingen weet ik niet, ikzelf heb wat gewerkt in Engeland maar dan gratis zodat die vraag zich niet stelde.

http://www.translatorplanet.com/demo.html

hetzelfde systeem voor programmeurs dat al wat langer actief is en volgens mij tot de baanbrekers behoort

http://www.rentacoder.com/RentACoder/default.asp

Rentacoder is al vele jaren actief en heeft voor zover ik weet een goede reputatie.

Maar zoals gezegd in mijn andere posting was ik op zoek naar de man van het vierde wereldsyndicaat die op het Open Vld congres zaterdag uw zaak goed verdedigd heeft.

Ik zoek contact in verband met de vraag die hij stelde over zelfstandig werken als werkloze

Paul

nog nooit beste paul kregen wij ergens als armen zoveel positieve feedback aangaande onze standpunten. Moet eerlijk zeggen dat ik er momenteel even totaal door uit mijn lood geslagen ben.

Het is mij duidelijk dat als er ooit een structurele oplossing komt voor armoede deze uit liberale hoek zal komen.

je kan me steeds contacteren via  ( = ook mijn chatadres )
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 00:57:26 by Twan »
Mij met een korrel zout nemen. Ik was gek toen ik dit allemaal schreef.

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2007, 09:18:11 »
We kunnen ook niet zeggen dat het beloften waren in een verkiezingscampagne, er is niets beloofd. Alleman was het blijkbaar eens met de tijd die u gegund werd om uw zaak te verdedigen en ik vond het prima gedaan ook nog.
Wat ook de uitslag is van de verkiezingen denk ik dat we moeten proberen om daar aan verder te werken.
Ik hoop dat ge het zelf kunt doen want niemand kan de zaak beter verdedigen dan mensen die zelf betrokken zijn.
Waarom ik contact neem is dan specifiek over uw vraag om als werkloze of leefloner aan de slag te kunnen als zelfstandige.
Ik weet dat er een project was om leefloners en werklozen met behoud van uitkering als zelfstandige te laten starten en dat dit project de steun had van Verhofstadt. Ik weet echter niet wat daar practisch van gerealiseerd is. De organisatie die daar mee bezig was is volgens mij stilgevallen en als er niets gevraagd wordt dan gebeurd er ook zelden iets.
Als ge belangstelling hebt dan kunt ge (of iemand die daar belangstelling voor heeft) dat eens uitzoeken. Zelf ken ik de organisatie internationaal en heb ik er enkel malen contact mee gehad maar lokaal ken ik niemand. 
Hoe dan ook zullen we de idee proberen te verdedigen in de werkgroepen die bij Open VLD opgestart gaan worden na de verkiezingen maar iemand die er zelf in geinteresseerd is is natuurlijk veel beter.
Ik mail wel zodat we ook verder contact kunnen houden en ik kan blijkbaar geen pdf file aanplakken hier.

Beste groeten

Paul

Basisinkomen schept werk

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2007, 10:04:20 »
De brief is blijkbaar nog beschikbaar op de website.

Dan weten de lezers hier ook over wat het gaat. Weet iemand er iets meer van? 
Als het toch gerealiseerd is dan hoeven we daar geen tijd meer in te steken. Een vraag daarover via een parlementair vertegenwoordiger wacht nog op antwoord ..

http://www.employee-ownership.be/LIBRARY/Guy%20Verhofstadt%20030801%20NL%20EN%20FR%20ES.pdf

Paul

« Laatst bewerkt op: 8 mei 2007, 10:11:44 by alpha »
Basisinkomen schept werk

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2007, 10:32:25 »
ok paul ik zal het bestuderen wat je hier aanbrengt. en zal ook eens nakijken waarom je geen pdf kan aanbrengen

groetjes

Offline alpha

• boefer
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2007, 10:55:47 »
Hey Paul, welkom op onze webstek!

Ik weet dat er een project was om leefloners en werklozen met behoud van uitkering als zelfstandige te laten starten en dat dit project de steun had van Verhofstadt. Ik weet echter niet wat daar practisch van gerealiseerd is. De organisatie die daar mee bezig was is volgens mij stilgevallen en als er niets gevraagd wordt dan gebeurd er ook zelden iets.
Als ge belangstelling hebt dan kunt ge (of iemand die daar belangstelling voor heeft) dat eens uitzoeken.

We zien het individu als een soeverein wezen ( ook economisch) met het natuurrechtelijk recht het eigen leven in te richten zoals hij dat zelf verkiest ( zonder anderen te schenden in hun rechten uiteraard). Het vrij kunnen ondernemen, hoe kleinschalig ook, is van essentieel belang, een absolute voorwaarde hiertoe. Alle hindernissen moeten dan ook zoveel mogelijk weggewerkt worden. De belangrijkste hindernis om te ondernemen is het feit dat armen (en gewone arbeiders) afgesloten zijn van de natuurlijke hulpbronnen waardoor deze impliciet verplicht zijn hun arbeid te verkopen aan een prijs die ze niet echt vrij kunnen onderhandelen wegens gebrek degelijke alternatieven. Niemand zal zijn arbeid aan een lagere prijs verkopen dan wat hij als zelfstandige ondernemer kan verdienen. Het onvoorwaardelijk basisinkomen is eigelijk niet meer of niet minder dan ieders rechtmatig en natuurrechtelijk aandeel in de natuurlijke hulpbronnen.
Indien iedereen over een stuk grond zou beschikken zou dit de basis zijn om in de eigen levensbehoeften te voorzien. Het basisinkomen is de compensatie hiervoor en dient dus als basis om het vrij ondernemen mogelijk te maken.
Zolang het onvoorwaardelijkbasis inkomen niet is ingevoerd is de mogelijkheid om uitkeringen te behouden gedurende de opstartfase van een eigen zaak een waardig alternatief dat we voluit zullen ondersteunen. Iets gelijkaardigs mag trouwens ingevoerd worden voor werknemers om alzo de drempel tot ondernemen voor iedereen weg te werken, zoniet te verlagen.
Indien werknemers minder afhankelijk zijn van werkgevers ( minder implicite slavernij!) komen we vanzelf via de vrije arbeidsmarkt tot meer evenwichtige en rechtvaardige verdeling van de welvaart zonder tussenkomst van vakbonden en dergelijke!

Ik het is mijn diepste overtuiging dat invoering van het onvoorwaardelijk basis inkomen leidt tot een echt volksliberalisme en structurele armoede met wortel en zak zal uitgeroeid zijn!
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2007, 11:25:15 by alpha »

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
« Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2007, 06:37:39 »
Voor sommigen mag de kennismaking met "werknemers aandeelhoudersschap" iets nieuw zijn, nieuw is het zeker niet. Maar wel steeds door de vakbonden in Belgie geweerd.
Het probleem is dat men als werknemer-aandeelhouder aan beslissingen gaat moeten deelnemen die op het eerste zicht de belangen van de werknemer schaden. Het is gemakkelijker om te behoren tot ofwel het kamp van de werknemer ofwel het kamp van de werkgever. Men kan dan duidelijker "zijn belang" verdedigen.
Er zijn op het forum hier mensen die het principe van de Georgisten verdedigen, het algemeen eigendom van de grondstoffen en land. Het principe gaat veel verder, geostationaire sattelietbanen, het electromagnetisch spectrum, luchtcorridors, enz.. het behoort iedereen toe want niemand heeft er iets voor gedaan opdat het er zou zijn en niemand kan dus het exclusieve recht op het gebruik en de baten ervan opeisen.
Maar ondertussen evolueert een en ander natuurlijk. Wij mensen zijn knappe gasten. Onze inventiviteit en creativiteit is ook gericht op het afschaffen van werk en we slagen daar massaal in. Dat zou een  overwinning moeten zijn maar we zijn niet in staat om dat waar te maken. Althans nog niet. In die zin denk ik dat het bezit van de onderneming voor een deel moet gaan toebehoren aan iedereen. Als we er in slagen om productief te zijn met minder werk dan moet iedereen daar beter van worden en niet enkel de kapitaalverschaffer.   
Het Alaska fonds, het enig werkend basisinkomensysteem voor het ogenblik, was Georgistisch bij zijn oprichting. Een deel van de inkomsten van olie in Alaska werdt uitbetaald aan de inwoners van Alaska. Iedereen een gelijk deel. Ondertussen is het een fonds dat belegt in aandelen en obligaties, in feite zijn dus de Alaska  inwoners aandeelhouders geworden in bedrijven allerhande. Het is volgens mij in die zin dat we het basisinkomen moeten zien, een aandeelhouderschap in de activiteit van de gemeenschap in zijn geheel en dus ook in de bedrijven. Omdat "betaald werk" alleen niet meer voldoende zal zijn om iedereen zijn rechtmatig deel te geven.   
Of dat basisinkomen door echt aandelen bezit of door directe herverdeling moet uitbetaald worden is van minder belang. 
Vandaar mijn belangstelling voor het initiatief van het werknemers-aandeelhoudersschap.
http://www.employee-ownership.be/
Tenslotte werken ook de cooperatieven op die basis en dat was dan weer wél een aanvaard inititiatief. Toch kan men er niet onderuit dat in een cooperatie men tegelijkertijd werkgever en werknemer is.

Paul

Basisinkomen schept werk

Offline kobaf

• VIP
  • veteraan
« Reactie #18 Gepost op: 8 mei 2007, 13:09:35 »
zeer interessante visie paul nollen, waar ik volledig bij kan aansluiten.

in het verleden keurden wij ergens op een ideologische vws vergadering volgende drie stellingen als basisvisie goed - we deden dit omdat we het wenselijk vonden dat binnen het vws de krachten op één gezamelijk doel geconcentreerd konden worden. Er zijn na dit ideologisch vws"congres" twee mensen van de harde kern afgehaakt. Wat we natuurlijk nog steeds betreuren.

de basisvisie die we resumeerden luidt als volgt

1. De wereld is van iedereen. ( onder de wereld verstaan we al datgene wat er is zonder dat dat iemands verdienste is )

2. Iedereen heeft onvoorwaardelijk recht op zijn - haar natuurlijk erfdeel oftewel aardeaandeel.

Dit is dus heden ongeveer 1 / 7 000 000 000 van de wereld.

3. Daar het praktisch gezien onuitvoerbaar is om eenieder zijn - haar exacte aardeaandeel te doen toekomen en het onwenselijk is dat alle natuurlijke hulpbronnen onmiddelijk geexploiteerd zouden worden heeft iedereen recht op 1/7 000 000 000 van de tegenwaarde van de openbare verkoop ( vooral van toepassing op grondstoffen ) en/of verhuur ( vooral van toepassing op grond ) van de wereld = het zg aardedivident ( = een periodiek onvoorwaardelijk basisinkomen )

alleen met die basis kan er een liberalisme ontstaan dat iedereen ( dus ook de armen ) zich kan permitteren - alleen op die manier kan er een vrije markt zijn die ook voor de armsten vrij is.

mvg
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2007, 13:15:32 by kobaf »

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
« Reactie #19 Gepost op: 8 mei 2007, 17:34:20 »
prima, ik heb dat nog niet zo bezien maar ik zal het onthouden.

Wat onze situatie in Belgie betreft zit ik nog met een ei dat ik niet goed kwijt geraak, er is alleszins weinig of geen respons op maar het is misschien bruikbaar voor vws bij een of andere discussie over oneigenlijk gebruik van toelagen of tussenkomsten.
Zowat alle partijen gebruiken nu "inkomen" gekoppelde "toelagen" om ze maar ineens allemaal te nemen en ze pronken daarmee.
Ik heb daar in principe geen probleem mee maar in feite gaat het over iets heel specifieks, namelijk de "jaarlijks fiscaal aan te geven belastbare inkomsten". En dat is heel wat anders dan inkomsten, om nog niet van "bezit" te spreken.
Dat wil concreet zeggen dat ge best rechthebbend kunt zijn voor allerlei tussenkomsten zoals minimumfactuur, sociale woning, OCMW tussenkomsten enz.. terwijl ge toch inkomsten hebt uit kapitaal vermits die, volkomen legaal, na het betalen van de 15% roerende voorheffing, nergens meer vermeld moeten worden.
Zo blijft iemand die op pensioen gaat en van zijn pensioensparen een pensioen trekt maar in kapitaal dat hij belegt, nog steeds gerechtigd op al die tussnekomsten. Maar iemand die dat pensioen maandelijks laat storten valt overal af. Het is dus de kunst om, volkomen legaal, geen "jaarlijks fiscaal aan te geven belastbare inkomsten" te hebben en een klein aan te geven inkomen.
Zo kon bv in mijn buurt een rijke burger zijn villa tuin laten onderhouden door het OCMW omdat hij geen "aan te geven fiscaal belastbare inkomsten" heeft, om maar een voorbeeld te geven.
Dat is nog heel wat anders dan iemand die echt niets heeft nog te verwijten dat hij een leefloon ontvangt.
Bovendien wijzen alle onderzoeken in verband met gezinsinkomsten er op dat het inkomen uit kapitaal stijgt de laatste tientallen jaren, als aandeel in de gezinsinkomsten. Uiteraard niet aan de onderkant van de inkomsten ..

Paul
Basisinkomen schept werk

guérin

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 8 mei 2007, 18:41:41 »
Omdat "betaald werk" alleen niet meer voldoende zal zijn om iedereen zijn rechtmatig deel te geven.   
Of dat basisinkomen door echt aandelen bezit of door directe herverdeling moet uitbetaald worden is van minder belang.
Vandaar mijn belangstelling voor het initiatief van het werknemers-aandeelhoudersschap.

Een werknemer kan nu proberen zijn werkritme te vertragen,recht op luiheid,en dat zal weggeveegd zijn met dat aandeelhouderschap,mij two cent.

Offline Paul Nollen

• blueke
  • *
    • Basisinkomen Belgie
« Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2007, 14:12:57 »
Vanuit verschillende bronnen heb ik vernomen dat de maatregelen om met behoud van werlozenuitkering zelfstandig te beginnen inderdaad zijn doorgevoerd. Als de zaak niet lukt kan men uiterlijk na vijf jaar terugvallen op het werklozen statuut.
De juiste regeling ken ik nog niet maar ze komt. Overigens zou het systeem al enkel jaren in voege zijn en zijn er ook afspraken met UNIZO wat betreft kapitaalverschaffing en dergelijke.
De enige (dat zal een onderschatting zijn) vlieg in de boter is dat men een vennotschapsvorm moet kiezen die bij ontbinding, als het niet lukt, niet teveel kosten meebrengt want dan is men helemaal gezien. De BVBA schijnt zo,n te vermijden vorm te zijn.

Paul
Basisinkomen schept werk

Offline alpha

• boefer
« Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2007, 14:46:44 »
Vanuit verschillende bronnen heb ik vernomen dat de maatregelen om met behoud van werlozenuitkering zelfstandig te beginnen inderdaad zijn doorgevoerd. Als de zaak niet lukt kan men uiterlijk na vijf jaar terugvallen op het werklozen statuut.
De juiste regeling ken ik nog niet maar ze komt. Overigens zou het systeem al enkel jaren in voege zijn en zijn er ook afspraken met UNIZO wat betreft kapitaalverschaffing en dergelijke.
De enige (dat zal een onderschatting zijn) vlieg in de boter is dat men een vennotschapsvorm moet kiezen die bij ontbinding, als het niet lukt, niet teveel kosten meebrengt want dan is men helemaal gezien. De BVBA schijnt zo,n te vermijden vorm te zijn.

Paul

Bedankt Paul voor de inlichting

Men kan idd de BVBA of EVBA als venootschapsvorm kiezen om zich privé te beschermen tegen mogelijke risico's maar dat is echter erg relatief voor niet-kapitaalkrachten.

Probleem is dat men hoofdelijk aansprakelijk blijft gedurende de eerste drie jaren volgend op de oprichting. Dat men eveneeens aansprakelijk blijft voor het kapitaal dat niet volledig volstort werd bij oprichting. Tenslotte verstrekken banken in regel geen lenigen zonder borg waardoor men verplicht is zich borg te stellen in persoonlijke naam en hiermee meteen een belangrijke bescherming van de vennootschapsvorm komt te vervallen.

In dit verband is het volgens mij ook belangrijk om te streven naar een wijziging in de wet om ingeval van faillisement de openstaande schulden te vereffenen met het aanwezige actief, en vervolgens het faillisement  af te sluiten. Niet alleen ten aanzien van de rechtspersoon (want gebeurt dus in praktijk) maar ook ten aanzien van de natuurlijke personen.
Zodanig dat men niet achterblijft met schulden en er voor de gefailleerde geen toekomst meer is weggelegd en manu militari door deurwaarders in armoede gedwongen wordt

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23696
  • Totaal aantal topics: 2656
  • Online Today: 13
  • Online Ever: 354
  • (16 december 2019, 11:35:11)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 6
Total: 6

© vierdewereldsyndicaat.org